Bayrakdar, Gülümser Deniz
Loading...
Name Variants
Bayrakdar, Gülümser Deniz
G.,Bayrakdar
G. D. Bayrakdar
Gülümser Deniz, Bayrakdar
Bayrakdar, Gulumser Deniz
G.,Bayrakdar
G. D. Bayrakdar
Gulumser Deniz, Bayrakdar
Bayrakdar, Deniz
Bayraktar, Gülümser Deniz
Bayrakdar, G. Deniz
Bayraktar, Gülümser Deniz
Bayrakdar, Deniz
Bayrakdar, D.
G.,Bayrakdar
G. D. Bayrakdar
Gülümser Deniz, Bayrakdar
Bayrakdar, Gulumser Deniz
G.,Bayrakdar
G. D. Bayrakdar
Gulumser Deniz, Bayrakdar
Bayrakdar, Deniz
Bayraktar, Gülümser Deniz
Bayrakdar, G. Deniz
Bayraktar, Gülümser Deniz
Bayrakdar, Deniz
Bayrakdar, D.
Job Title
Prof. Dr.
Email Address
Denızb@khas.edu.tr
Main Affiliation
Radio, Television and Cinema
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Sustainable Development Goals Report Points
SDG data could not be loaded because of an error. Please refresh the page or try again later.

Scholarly Output
23
Articles
0
Citation Count
0
Supervised Theses
12
23 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 10 of 23
Book Part Citation - Scopus: 1Turkish Academics in Europe: an Autumn Tale(Springer Science and Business Media B.V., 2007) Bayrakdar, D.; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Radio, Television and CinemaWhen I was invited to contribute a chapter to this book on the situation of Turkish higher education, I found myself humming “An Englishman in New York”: the writer of the song set out as a poor teacher himself, and probably had to go through much hardship before he ended up as a star in the ‘Big Apple’. Turkish academics, although belonging geographically to the European area, often find themselves viewed and feeling like aliens in the European academic world. In this chapter, I shall try to illustrate the contextual reality in which Turkish academics exist as their country moves along the road towards membership of the European Union. A brief historical overview will help us to schematise a general picture aided by a few facts and figures about Turkey. The chapter will go on to provide further details concerning the present situation and the ongoing debate between the governing Justice and Development Party (AKP), which is rooted in Islamic politics, and the Higher Education Council (YÖK). I will also discuss the new regulations concerning YÖK and higher education in Turkey. Later, I shall concentrate on the reflections of Turkish academics on higher education in Turkey and on YÖK, which, I believe, will cast some light on the title, “Turkish Academics in Europe: Nomads Chasing a European Dream”. © 2007, Springer.Master Thesis Tayfun Pirselimoğlu Filmlerinde Kadın Temsili ve Saç Filminde Abject(Kadir Has Üniversitesi, 2019) Arpa, Berçem Gül; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayraktar, Gülümser Deniz; Radio, Television and CinemaTayfun Pirselimoğlu, Yeni Türkiye Sineması'nda yer alan bir yönetmendir. Yeni Türkiye Sineması'nın ilgilendiği en önemli alanlardan biri de kadın temsilleridir. Tayfun Pirselimoğlu da filmlerinde kadını toplumda bastırılan, dışlanan ve yok sayılan bir kesim olarak temsil eder. Tayfun Pirselimoğlu'nun ölüm ve vicdan üçlemesi olan Rıza (2007), Pus (2009), Saç (2010) ile Ben O Değilim (2014) filmlerindeki kadın karakterler ataerkil düzende varlıklarını sürdürmeye çalışırlar. Kadının toplumsal konumu ve rolleri Tayfun Pirselimoğlu'nun filmlerinde toplumun bakışını eleştirir. Bu çalışmada dışlanma ve bastırmayla ilgili olan Julia Kristeva'nın 'abject' kavramı üzerinden Saç filmi değerlendirilecektir. 'Abject' arada kalan, özneye sınırlarını hatırlatan bir kavramdır. Saç filminin 'abject' ile ortak noktaları; bedenin atığı olan saç, hastalık ve cesettir. Saç filmindeki karakterler anne-baba-çocuk olarak oedipal üçgenle özdeşleşmektedir.Master Thesis Traversing Epistolarity in Chantal Akerman's Les Rendez-Vous D'anna (1978)(Kadir Has Üniversitesi, 2022-02) Sezgin, Gözde; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayrakdar, Deniz; Radio, Television and CinemaIn this thesis, I study the films of the Belgian female director Chantal Akerman, with a focus on her 1978 film, Les Rendez-vous d’Anna. As one of the most influential, avantgarde auteurs in European Cinema, Chantal Akerman uses epistolarity (Naficy 2001) as the basis of her narrative, traversing the past and present through dark transitional spaces such as stations, hotel rooms, in scenes of loneliness and isolation, in the mother-daughter relationship, keeping her Jewish and queer identity as the basis of her film. I use qualitative analysis method and analyse the film based on Hamid Naficy’s discussion of epistolarity in An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking (2001), and other works focusing on the epistolary form (Kauffman 1986) and forms of address (Margulies 1996). Chantal Akerman is doing a mapping of World War II, and she portrays scenes from the traumatic past of Europe and focuses her work on personal stories from the aftermath of World War II. She uses epistolarity as an innovative way in her narrative, which combines the plots through a palimpsestic structure among the characters in the film. The monologues in the film replace the function of letters, while their confessional tone increases the epistolary effect. There are different epistolary media tools in the film and especially the use of telephones and the presence of answering machine within the narration bring this film closer to the telephonic epistles Hamid Naficy mentions (Naficy 2001, 101). The transitional spaces (Naficy 2001) and vehicles existing both in the image and soundtrack layers contribute to the film’s exilic and accented character.Master Thesis Luis Buñuel Sinemasında Tekrar Eden Temalar(Kadir Has Üniversitesi, 2018) Çücük, Emre; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayraktar, Gülümser Deniz; Radio, Television and CinemaSürrealizmin temelleri iki dünya savaşı arasında 1924 yılında André Breton'un yayınladığı birinci bildirge ile atılmıştır. Akımın yayılmasının etkisiyle farklı sanat dallarına mensup sanatçılar kendilerini sürrealist yöntemlerle ifade etmeye çalışmıştır. Bu sanat dallarından birisi de sinemadır. Bu çalışmada sürrealist sinemanın en ünlü yönetmenlerinden Luis Buñuel'in filmlerine tekrar eden temalar üzerinden yaklaşılmaktadır. Luis Buñuel sinemasında sürrealist tavrını sergileme yöntemlerinden birisi de kullandığı temalardır. İkinci Avangart Döneme denk gelen filmleri; Bir Endülüs Köpeği (1929), Altın Çağ (1930) ile son dönem üç filmi olan Burjuvazinin Gizli Çekiciliği (1972), Özgürlük Ruhu (1974) ve Arzunun o Belirsiz Nesnesi (1977) filmlerinde kötülük, cinsellik, din ve burjuvazi eleştirisi tekrar eden temaları oluşturmaktadır. Buñuel filmlerinde temaları sürrealist öğeler ile kurduğu yapı üzerinden ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca temaları oluştururken psikanaliz, felsefe, edebiyat, sosyoloji ve politikadan da esinlenmektedir. Özellikle Sigmund Freud'un psikanaliz teorilerine ve sosyal sorunlarda Karl Marx'ın görüşlerine sıklıkla filmlerinde yer vermektedir. Buñuel filmlerinde sinemanın formal tekniklerini de etkin bir şekilde kullanmaktadır. Özellikle kurgu yapıları ve ses tasarımları filmlerinde sürrealist sinema anlayışını ortaya çıkarmakta önemli faktörlerdir.Book Part Citation - WoS: 2Turkish Academics in Europe an Autumn Tale(Springer, 2006) Bayraktar, Gülümser Deniz; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Radio, Television and Cinema[Abstract Not Available]Book Part İstanbul Convertible(Bağlam Yayıncılık, 2008-05-01) Bayrakdar, Gülümser Deniz; akçalı; Akçalı, Elif; Radio, Television and CinemaMaster Thesis İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin Kamuoyu Önderlerine Yönelik Halkla İlişkiler Çalışmaları: Davetiyeler Aracılığıyla Ölçümleme(Kadir Has Üniversitesi, 2009) Ugursoy, Ahu Samav; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayraktar, Gülümser Deniz; Radio, Television and CinemaAfiş broşür dergi davetiye gibi basili araçlar bir işletmenin bir kuruluşun kendini tanıtmak imajini hedef kitleye benimsetebilmek için kullanığı akla gelen ilk halkla ilişkiler araçlarıdır. Bu çalışmada Ocak 2007-Mart 2009 tarihleri arasında İBB'nin düzenlediği sanatsal ve kültürel etkinliklerin ve açılış kutlama gibi organizasyonların kamuoyu önderlerine duyurulması için gönderilmiş olan davetiyelerin içerik analizinden yola çıkılarak söylem analizinin yapılması amaçlanmaktadır. İBB'nin kamuoyu önderlerine yönelik halkla ilişkiler çalışmaları değerlendirilmiştir. Bu tarih aralığının secilmesinin nedeni Belediye.nin 2007 yilinda kendine yeni bir stratejik hedef belirlemis olmasidir. Yerel secimler 29 Mart 2009 tarihinde yapilmistir. Bu tarihe kadar ÝBB.nin davetiyeleri arsivlenerek incelemeye dahil edilmistir. calismada ÝBB.nin davetiyeler araciligiyla 2007-2011 yili stratejik planinda belirledigi hedefler dogrultusunda Ýstanbul.da bulunan universiteler kamu kuruluslari ve sivil toplum kuruluslari gibi toplumsal erk sahiplerine ulasmak icin nasil bir soylem kullandigi arastirilmistir.Master Thesis Bu Çağrıya Cevap Ver Yeniden Yapımlarda Kahramanın Cinsiyet Değişimi ve Kadın Temsili: Ghostbusters Analizi(Kadir Has Üniversitesi, 2021) Yiğit, Baran Cem; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayrakdar, G. Deniz; Radio, Television and CinemaIn this study, how female characters are represented in a popular Hollywood movie and in the remake of this movie is examined. In this context, the main question of the study has been whether this is the main purpose of gender-swap reboots, which at first glance seems to be a move to increase the representation of women in cinema, and whether it affects the representation positively both numerically and qualitatively. On the theoretical basis of the study, together with the studies on the concept of representation; Studies on marginalization and gender representations, representation of the other in cinema and gender representations are included. Not only gender but also racial representations were evaluated, and previous studies on classical hero narratives and remakes were also included in order to get to the basis of the narrative structure of the films. In the light of these theoretical foundations, content analysis has been made on the films and many elements such as character construction, symbols and dialogues have been analyzed. In the analysis of the films, apart from gender and minority representations, some marketing strategies in the films and the messages in the subtexts were also interpreted. In the conclusion part, it has been determined that the aim of gender-swap reboots in this movie example is to create discourses that appeal to the ideologies that dominate the political and social environment of the period, or to achieve box office success with productions that will be embraced by those who belong to these ideologies but will be criticized by those from the segments with opposing ideologies. It is among the findings that the primary aim is to benefit from the binary polarization created by the current political environment instead of increasing the number and quality of women's representation in cinema, and that they exhibit a structure that does not diverge from the classical discourses that marginalize or stereotype. Keywords: Represantation, Gender, Feminist Theory, Queer Theory, Remakes, Reboots.Editorial Citation - WoS: 0Refugees and Migrants in Contemporary Film, Art and Media Conclusion (speculative)(Amsterdam Univ Press, 2022) Burgoyne, Robert; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayrakdar, Deniz; Radio, Television and Cinema[No Abstract Available]Master Thesis Borders as Blackholes: Contemporary Migratory Films in Turkey(Kadir Has Üniversitesi, 2016) Ayata, Azra; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Bayrakdar, Gülümser Deniz; Radio, Television and CinemaEuropean Union integration process foresees harmonization of nation-state's migration and asylum systems. In this sense, border controls are strengthened and non-European countries are included in these border regimes. As a candidate country, Turkey's migration and asylum system shows changes. As a result of these policies, new transition spaces, structures and definitions are generated. In accordance with changing socio-political environments; cinema reflects these changes. In this thesis, primarily focusing on Kumun Tadı (Melisa Önel, 2013) and Rıza (Tayfun Pirselimoğlu, 2007), I will examine how these films question produced structures and definitions of migration. In this sense, they offer "critical sites" to those newly established spaces.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »