Soyöz, Ufuk

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Soyöz, UFUK
Soyöz,U.
SOYÖZ, Ufuk
UFUK SOYÖZ
Ufuk, Soyoz
Ufuk Soyöz
Soyoz, Ufuk
SOYÖZ, UFUK
Soyöz, Ufuk
Soyoz,Ufuk
Soyöz, U.
U. Soyöz
S., Ufuk
Soyoz,U.
Ufuk SOYÖZ
S.,Ufuk
Soyöz, Ufuk
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
ufuk.soyoz@khas.edu.tr
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

4

Articles

3

Citation Count

0

Supervised Theses

1

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Article
    Citation Count: 0
    HEALING TOUCH: PILGRIMAGE TO THE ROMAN SANCTUARY OF ASKLEPIOS AT KOS
    (Middle East Technical University, 2020) Soyöz,U.
    This article describes the water monuments of benefactor Gaius Stertinius Xenophon at the Sanctuary of Asklepios at Kos in the first century CE. After his travels to Rome, Xenophon renovated the existing monuments of the sanctuary. He ornamented the Hellenistic arcuated retaining wall with the water channel carrying water from the springs of Bourina to meet the purificatory and healing needs of Asklepian patients. I demonstrate that with the addition of water, the Hellenistic arcuated wall makes a subtle reference to Roman aqueducts. The other monument designed by Xenophon, the cult niche dedicated to imperial cult gives direct reference to Rome. I argue that by means of water both monuments make Roman imperial power touchable as a healing factor for the use of Asklepian patients. To explore the effect of the sense of touch in the relationship of patients with architecture, I will narrate a type of travel that shapes the perception of the sanctuary: Sacred journey of the patients who come to the sanctuary to find healing by means of dreams. This narration emphasizes the effect of the sense of touch and relationship between sense of vision and touch in healing function. © 2020, METU JFA. All rights reserved
  • Article
    Citation Count: 0
    HEALING TOUCH: PILGRIMAGE TO THE ROMAN SANCTUARY OF ASKLEPIOS AT KOS
    (MIDDLE EAST TECHNICAL UNIV, 2020) Soyoz, Ufuk
    This article describes the water monuments of benefactor Gaius Stertinius Xenophon at the Sanctuary of Asklepios at Kos in the first century CE. After his travels to Rome, Xenophon renovated the existing monuments of the sanctuary. He ornamented the Hellenistic arcuated retaining wall with the water channel carrying water from the springs of Bourina to meet the purificatory and healing needs of Asklepian patients. I demonstrate that with the addition of water, the Hellenistic arcuated wall makes a subtle reference to Roman aqueducts. The other monument designed by Xenophon, the cult niche dedicated to imperial cult gives direct reference to Rome. I argue that by means of water both monuments make Roman imperial power touchable as a healing factor for the use of Asklepian patients. To explore the effect of the sense of touch in the relationship of patients with architecture, I will narrate a type of travel that shapes the perception of the sanctuary: Sacred journey of the patients who come to the sanctuary to find healing by means of dreams. This narration emphasizes the effect of the sense of touch and relationship between sense of vision and touch in healing function.
  • Article
    Citation Count: 0
    Once upon a time in PERGAMON: Reality and representation in the Hellenistic city
    (Elsevier Ltd, 2022) Soyöz, U.
    [No abstract available]
  • Master Thesis
    Redefining Urban Identity Through Urban Toponymy: İstanbul's Street Name Changes in the Turkish Early Republican Period (1927-1934)
    (Kadir Has Üniversitesi, 2023) Dalgiç, Eda Nur; Soyöz, Ufuk
    Sokak isimlerinin, bir yeri betimlemedeki temel rolleri nedeniyle kentsel peyzajda ve günlük yaşamda tuttukları yer, onları kültürleri, yeniden yazılmış tarihi ve ideolojileri kentsel mekana yansıtmak için görsel ve dilsel açıdan önemli araçlar haline getirir. Bu durum ayrıca onları toplumsal, kültürel ve siyasal dönüşümler sırasında değişimin hedef tahtasına koyar. Osmanlı İmparatorluğu'nun ardından yeni Türk ulus devletinin kurulmasıyla birlikte farklı etnik, ırksal ve dinsel kimliklerin kent peyzajındaki izlerinin silinmesi ve kentin Türkleştirilmesi yeni Türk devletinin meşrutiyeti açısından önem taşıyordu. Bu doğrultuda Türkçe olmayan sokak adlarının değiştirilmesi kentsel mekanda meydana gelen önemli değişikliklerden biridir. Bu çalışma, İstanbul'da sokak isimlerinin değişimini sokak adlarının mekânsal bağlamını da göz önünde bulundurarak mekân, yer, kimlik, kentsel bellek ve sokak isimleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Osman Nuri Ergin tarafından yazılan İstanbul Şehri Rehberi 1934 ve Ergin'in İstanbul Atatürk Kütüphanesi arşivinde bulunan İstanbul'un eski ve yeni sokak isimleri listeleri bu araştırmanın ana kaynaklarıdır. Bu çalışma, 1927 yılında nüfus sayım hazırlıkları sırasında kentsel mekânı düzenlemek için başlayan ve 1934 yılında İstanbul Şehri Rehberi'nin yayınlanmasına kadar devam eden isim değişikliklerini kapsamaktadır. Bu zaman aralığında yapılan değişikliklerin temel nedenleri on bir kategori altında tasnif edilmiş ve belirlenen değişim nedenleri haritalama yöntemi ile görselleştirilmiştir. Bunun yanı sıra analiz sonuçlarını içeren çeşitli veri tabloları oluşturulmuştur. Ayrıca, yeniden adlandırma sürecinin arkasındaki metodolojiyi ve halkın değişikliklere karşı tepkisini anlamak için 1927-34 arasındaki sokak isimleri değişiklikleriyle ilgili belgeler ve gazete makaleleri bulmak amacıyla çeşitli arşivler taranmıştır.