Akser, MuratAkser, Ali MuratPakalın, Fatma Dilek2020-07-062020-07-062013https://hdl.handle.net/20.500.12469/3002Anne Tutulması adını verdiğim Son Dönem Dünya Sinemasında Anne- Oğul ve Anne- Kız İlişkilerine Psikanalitik Yaklaşım alt baĢlıklı tez çalışmamda çağdaş Dünya sineması ve Türk sinemasında „anne- çocuk‟ ilişkileri üzerine kurulu filmlerden gerekli bulduğum örnekleri Sigmund Freud‟un Oedipus Kompleksi, Jacquez Lacan‟ın Ayna Evresi ile ilişkilendirip, Carl Gustav Jung ve Gilles Deleuze‟ün bu bağlamdaki görüşlerine de değinerek inceleyeceğim. Dramatik yapılı bu filmlerin psikanalizle örtüşme ve birbirleriyle kesişme noktaları nelerdir, kitle psikolojisinin, aile kavramı ve evlilik kurumunun psikanalize katkısı, genel işlevini yitirmiş ailenin rolü nedir? Yönetmenler psikanalizin sinema perdesinden aktarımında anlamı ifade edebilmede ne kadar başarılı olmuşlardır? Yetersizlik ve ödünlerinin nedenleri nelerdir? Amacım bu soruların yanıtlarını yazılı ve görsel kaynaklara, kendi yaşamımdaki gözlemlerime, deneyimlerime ve varsayımlarıma dayanarak vermektir. Bu konuyu seçmemin bir nedeni de, hem kadın hem anne olarak özel yaşantımda bu konumun merkezinde rol almamdır. vi Anneke Smelik‟in Feminist Sinema Ve Film Teorisi Ve Ayna Çatladı adlı kitabında Halpern Martineau ve Kobena Mercer‟den aktardığı iki söz dizini vardır. Martineau, "Eğer bir filmin bir kadın tarafından çekildiğini biliyorsanız bu bilgiyi görmezden gelmeyin. Yapılan iş kendini belli eder…", Mercer de, "… düzene ve düzenin kültürel egemenliğine karĢı koyan kültürel pratiklerin failliği meselesi, kimin konuştuğunun gerçekten önemli olduğunu düşündürüyor," der. Zaten Freud‟un Oedipus Kompleksi de ilk önce kendisinde hissettiği, babasını öldürüp annesine sahip olma duygusundan doğmamış mıydı? Kız ve erkek çocukların patolojik sorunu anne bağımlılığını irdeleyen bu çalışmamın sinemaya farklı pencereden giren bir ışık olacağına, sinemasal literatüre yeni bir bakış açısı kazandıracağına inanıyorum.In my MA thesis en titled Mother Eclipse: Psychoanalysis of Mother- Son and Mother- Daughter Relations in Contemporary World Cinema analyze examples from world cinema and Turkish cinema interms of mother figures with a frame work based on the concepts of Oedipus Complex from Sigmund Freud and „Mirror Stage‟ from Jacques Lacan, as well as various theories of Carl Gustav Jung and Gilles Deleuze. In my research, I try to find answers for the following questions: What are the intersection points of these films between each other and psychoanalysis? What are the contributions of mass psychology and the institution of marriage on psychoanalysis, and the general role of family which has lost its functionand of the Oedipal dimension? How successful are the directors in adopting psychoanalysist of cinema? What are there sons of their deficiencies? My aim is to answer the sequestions based on written and visual sources, my observations and presumptions. Another reason for me to choose this subject is that it is central for me as a woman and as a mother. Infact did Freud‟s Oedipus Complex not evolve from his own feelings about killing his father and possessing his mother? My research focuses on children‟s addiction to their mothers in a pathological way and I hope that it will bring a fresh perspective in to cinema studies and contribute to the cinema literature.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtaerkilBilinçdışıCinsiyetEnsestNevrozOedipusIncestGenderNeurosisOedipusPatriarchalSub-consciousSon dönem dünya sinemasında "anne-oğul" ve "anne-kız" ilişkilerine psikanalitik yaklaşımMaster Thesis350299