Selen, EserZmiric, irma2019-07-122019-07-122014https://hdl.handle.net/20.500.12469/2639This study examines the representations of female beauty as a myth in print advertisements in contemporary popular culture. Within many different types of physical beauty that are made popular by mainstream advertisings this thesis explores the types of beauty myths as well as the models embodied by each. Through in depth analyses of select mass media advertisements the thesis intends to explain the myth of beauty. The thesis argues that the idea of beauty as a myth should be explored in a multilayered context affected by the patriarchal ideologies rather than just focusing on a single dimension of understanding beauty as a flattering attribute. While emphasising the similarities and differences in the types of beauty the thesis also aims to link particular types of beauty with the categories of product promoted in the selected advertisements. -- Abstract'tan.Bu tez çalışması, basılı reklamlarda kadının "güzel" gösterilişinin, popüler kültür çerçevesinde bir mit olarak incelemektedir. Bu çaiışmada fiziksel güzelliğin bir çok türünde revaçta olan reklamlar aracılığıyla popülerleştirilen güzellik mitlerinin çeşitlerini ve bunların şekillendiği modelleri araştırılmaktadır. Seçilmiş basılı reklamların derinlemesine incelenmesi ile güzellik mitinin açıklanmasına çalışılmaktadır. Bu tez, bir mit olarak güzellik fikrinin, sadece övücü ve şımartıcı bir nitelik olarak tek boyutlu bir anlayışla açıklanması yerine, ataerkil ideolojilerden etkilenmiş, çok katmanlı bir bağlamda incelenmesi gerektiğini savunmaktadır. Değişik güzellik türlerinin benzerlik ve farklılıkları vurgulanırken aynı zamanda seçilen reklamlardaki ürünler ile bu ürünlerin tanıtımında kullanılan güzellik türleri arasında bağlantı kurulması amaçlanmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/closedAccessBeautyMythImageGenderFetishismIdeologyAdvertisingGüzellikMitGörüntüCinsiyetFetişizmİdeolojiReklamUnsetting the standards of female beauty: an examination of contemporary images of women in advertisementMaster Thesis358396