Erdem, ArzuErek, Ayşe NurErek, Ayşe NurAkbaş, Ozan2020-01-082020-01-082019https://hdl.handle.net/20.500.12469/2675The final step industry has evolved into today also provides an excessive method of exhibiting. The transformation of the terminology branched under culture is redefined when the commodities are considered. Until the point of industrialization human history had been replacing forms of cultural production with a newer one. This continued from generation to generation until the mass production was introduced. Starting from the 18th century historic memory has started to fade under the guise of modernization. Capitalism’s dominancy in every field of life initiated new ways of thinking forming the field sociology and reshaping the outcomes of art, design and marketing. Brands began a competition of marketing and gaining global growth leading to a commodification of culture and meanwhile media played a big role. Mediatization of commodity brought upon globalism and the social media had a huge impact on all of this. At the end physical space as we know it defined by concrete boundaries transformed into a mental, limitless space paradoxically minimizing the inner worlds of the individual and emptying the qualitative aspects of the end-products. Especially emerging markets felt the biggest impact from the waves of globalism. To exemplify this data, a case area in Karaköy is selected. Karaköy with a rich cultural diversity and historical stratum consists an appropriate sample for two reasons. First reason is that it’s historical and cultural background gives us a strong data for comparison and the second reason is that the region has been going through an expansive transilience under capitalist agenda. This study lays down a documentation for the current state of Karaköy approaching a new decade and tries to convey a phase of transformation screenshot from a timeline of a rapidly changing appearance while investigating the social media’s effects and influence.Günümüzde endüstriyelleşmenin geldiği son nokta aynı zamanda yoğun bir sergileme yöntemi sunar. Kültür altında dallanmış terminolojinin dönüşümü, tüketim nesnesi göz önüne alındığında yeniden tanımlanır. Sanayileşmenin baş gösterdiği noktaya kadar insanlık tarihi kültürel üretim biçimlerinin her birini, bir yenisiyle değiştirmekteydi. Bu, nesilden nesile seri üretimin başlangıcına kadar devam etti. Tarihi bellek, 18. yüzyıldan başlayarak modernleşme kisvesi altında solmaya başladı. Kapitalizmin yaşamın her alanında egemenliği, sosyoloji alanının gelişimine yön verirken; sanat, tasarım ve pazarlama adına da yeni düşünme yöntemleri başlattı. Markalar, kültürün metalaşmasına neden olacak bir pazarlama ve küresel büyüme yarışına başladılar ve bu konuda medya da büyük bir rol oynadı. Metalaştırmanın küreselleşmeye evirilmesi ve sosyal medyanın bütün bunlar üzerinde büyük etkisi oldu. Sonunda bildiğimiz, somut sınırlarla tanımlanan fiziksel mekân, bireyin iç dünyasını paradoksal olarak asgariye indiren ve son ürünlerin nitel yönlerini boşa çıkaran zihinsel, sınırsız bir mekâna dönüştü. Özellikle gelişmekte olan piyasalar küreselleşmenin dalgalarında en büyük etkiyi hissetti. Bu verinin objektifinden bir örnekleme elde etmek için Karaköy'de bir saha seçilmiştir. Zengin kültürel çeşitliliği ve tarihi katmanları barındıran Karaköy, iki nedenden dolayı uygun bir örnek olacaktır. İlk sebep, tarihsel ve kültürel arka planının bize karşılaştırma yaratabilmemiz için güçlü bir veri sağlaması ve ikincisi de bölgenin kapitalist arzu altında güçlü bir dönüşüm yaşamış olmasıdır. Bu çalışma yeni bir on yıla girerken, Karaköy’ün güncel durumuyla ilgili bir dökümantasyon sağlarken, sosyal medyayı etkileyen ve ondan etkilenen parametreleri de açığa çıkarır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessCommodityCultureGlobalismIndustrialismExhibitionCapitalismKaraköySpectacleDigitalizationCulture, commodity and spectator under the influence of global industry: The case of KaraköyGlobal endüstri etkisi altında kültür, tüketim nesnesi, gösteri izleyicisi: Karaköy örneğiMaster Thesis597291