Eviner, İnciSarıçayır, Ecem2020-06-082020-06-082017https://hdl.handle.net/20.500.12469/2886This research aims to read border space with socially engaged artistic practices and spatial theories. It aims to challenge the normative notions of the geopolitical border space while discussing ways to illuminate the key issues of critical spatial theories concerning the relationship between geography, space, and power. My research questions enable the investigation of three key themes: the geopolitical border, space making and altering processes, and possibility of the artistic as an extending approach to architecture and spatial theories. The subjectivity, experience, spontaneity of socially engaged artistic practices inform interactions between individuals and border spaces, and produce chance of altering the border space. Artistic practices allow to extend the study in multiple layers, to reach up to another, a sensual and emotional knowledge where the researcher's individual position is also an input to study, and where the humane and social capacities are refreshingly extended. The thesis departs from US-Mexico and Israel-Palestine Occupied Territories borders, investigating how borderspace is a source of socially engaged artistic practice. Spontenously it moves into a broader discussion of the border spaces, within critical border studies and drawing on critical spatial theory to articulate a theoretical treatment of the border space. Lastly, to extend this reading further; Kars, Turkey-Armenia border space as a case introduced and foundational readings for a further research is laid.Bu araştırma sosyal sanat pratikleri ile mekansal teorileri birarada okuyarak jeopolitik sınır mekanını incelemeyi hedefliyor. Sınır mekanının normative kavramlarını, eleştirel mekansal teorilerin ana konuları etrafında coğrafya, mekan ve güç ilişkileri gibi, sorgulayan ve bunu yöntemleri tartışarak yapmak hedefindedir. Araştırma sorum üç ana tema etrafında şekillendi: jeopolitik sınır mekanı, mekan yaratan ve değiştiren süreçler ve sanatsal olanın mimarlık ve mekan teorilerine getirebileceği potansiyel yaklaşımlar. Kişisellik, deneyim, eşzamanlılık gibi kavramlarıyla sosyal sanat pratikleri kişiler ve sınır mekanı arasındaki etkilişimi ortaya çıkartır. Bu ortaya çıkarma sınır mekanını dönüştürme potansiyelinin habercisidir. Sanat pratikleri tarafından bakmak aynı zamanda disiplin sınırlarını delerken, çok katmanlı ve hissedilen ve duyumsanan başka türlü bir bilgi üretimine yol açar. Bu üretim türünde araştırmacının kendi pozisyonu ve kişiselliği de çalışmanın bir parçasıdır; böylelikle insani ve sosyal kapasiteleri genişletme şansı sunar. Tez Amerika-Meksika ve İsrail-Filistin sınır mekanlarında okuma yaparak, sınır mekanının sosyal sanat pratikleriyle ilişkisinin izini surer. Eş zamanlı olarak bu okuma, eleştirel mekansal teoriler, ve sınır teorileri ile parçalanarak sınır mekanına dair teorik çerçeveyi kurmayı hedeflemektedir. Son olarak ise yapılan okumanın ve tartışılan yöntemlerin bir denemesi olarak Kars, Türkiye-Ermenistan sınırnın tartışmaya açar.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessSınırSınır mekanıSosyal sanat pratikleriAmerika-Meksikaİsrail-FilistinTürkiye-Ermenistan sınır mekanlarıBorderBorderspaceBorder Art WorksSocially engaged artUSA-MexicoIsrael- PalestineNorthern Southern CyprusTurkey-Armenia BorderspacCrossing Border Spaces: Spatiality With Socially Engaged ArtMaster Thesis469440