Soysal, LeventTurgut, Özge2019-07-122019-07-122012https://hdl.handle.net/20.500.12469/2527Cyborg has always been a metaphor of a subject in the world that is defined intechnological contours. Donna Haraway's Cyborg Manifesto has been accepted as cult text in cyborg studies from different realms of thought. in theera of new media technologies the .new subjectivity. is increasingly definedas cyborg thus this thesis aims to define the post Haraway cyborg as a metaphor to discuss the contemporary subjectivity due to its similarities and differences from Haraway's cyborg. While analyzing numbers of cyborg films and television series produced after 2000 this thesis argues that ourcyborgization is a byproduct of the society of enjoyment. This symbiotic relation between cyborg and the society of enjoyment has been discussed in the light of the Lacanian cultural critics like Todd McGowan and Slovaj Zizek. -- Abstract'tan.Sayborg teknolojik konturlar içerisinde yeniden tanımlanan özne için kullanılan bir metafor ola gelmiştir. Donna Haraway'in Sayborg Manifesto'su farklı düşünce pratiklerinde yer bulan sayborg çalışmaları için kült bir metin olarak kabul edilir. Yeni medya teknolojileri döneminde, yeni öznellik artan bir biçimde sayborg olarak tanımlanmaktadır. Dolayısıyla bu çalışma Haraway sonrası sayborgu güncel öznelliği tartışmak üzere bir metafor olarak, Haraway'in sayborgu ile farklılıkları ve benzerlikleri üzerinden tanımlamaya çalışmaktadır. 2000 sonrası üretilmiş çeşitli sayborg sinema ve televizyon dizilerinin incelenmesi ile bu tez sayborglaşmamızın eğlence toplumunun adeta bir yan ürünü olduğunu tartışmaktır. Eğlence toplumu ve sayborg arasındaki simbiotik ilişki Todd McGowan ve Slovaj ?i?ek gibi Lacancı toplum eleştirileri ışığında tartışılmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessPost Haraway CyborgSociety of EnjoymentLacanHarawayThe post- haraway cyborg in society of enjoymentMaster Thesis319728