Tekgüç, HasanTekgüç, HasanErtekin, Çiğdem2020-02-172020-02-172019https://hdl.handle.net/20.500.12469/2762Tourism Strategy of Turkey – 2023 and the Action Plan for 2013 [Tourism Strategy 2023] have the target of making Turkey a top brand in the world with superior income and visitor figures by 2023. One of the major aims of this new strategy is to increase revenue per tourist and it emphasizes the role of cultural tourism in reaching this goal. In this thesis, I investigate the impact of this strategy. I use both instrumental variable and panel data methods and find an impact of $103-$192 per tourist depending on the empirical method for the 2011-2018 period compared to the preceding period of 2006-2010. These results are statistically and economically significant and robust to alternative assumptionsTürkiye Turizm Stratejisi -2023 ve 2013 Aksiyon Planı (Turizm Stratejisi 2023), Türkiye’yi 2023’te dünyada üst seviyede gelir ve ziyaretçi rakamlarına sahip zirve bir marka haline getirmeyi hedeflemektedir. Bu yeni stratejinin başlıca amaçlarından biri turist başı geliri artırmak olup, bu amaca ulaşmak için kültür turizminin rolü üzerinde durmaktadır. Bu tezde ben, bu stratejinin etki analizini araştırmaktayım. Araçsal değişken ve panel veri analizi metotlarının her ikisini de kullanarak 2011-2018 döneminde, öncesindeki 2006-2010 dönemine kıyasla, kullanılan ampirik metoda göre değişkenlik göstermekle beraber, turist başı $103-$192 etki bulunmaktadır. Bu sonuçlar istatistiksel ve ekonomik olarak anlamlı ve alternatif varsayımlara karşı güçlüdür.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessEducation Level of TouristsForeign Tourist ProfilesHigh Income TouristsTourism IncomeTourism ReceiptsTourism ReceiptsTourist ProfilesTuristlerin Eğitim SeviyesiYabancı Turist ProfilleriYüksek Gelirli TuristlerTurizm GeliriTurizm KazancıTurist HarcamasıTurist ProfilleriImpact assesment of Turkey 2023 tourism action planMaster Thesis580969