Browsing by Author "Kemer, Ezgi"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Marka Güveni, Marka Değeri ve Tutumlar: İleri Dönüştürülmüş Gıda Satın Alma Niyetinin İncelenmesi(2025) Kemer, Ezgi; Tosun, PetekGıda israfı, dünya genelinde en önemli sorunlardan biri haline gelmektedir. 2024 yılında, toplam gıda israfının %46'sı, gıda tüketiciye ulaşmadan önce gerçekleşmiştir. Temelde, gıdalar süpermarketlere, restoranlara veya tüketicilerin evlerine ulaşmadan önce israf edilmektedir. Bu sorunları ele almak ve gıda israfını azaltmak amacıyla birçok girişimde bulunulmuştur. Umut verici çözümlerden biri, gıda israfının kullanılabilir kısımlarını yeni gıda ürünlerinde bileşen olarak değerlendiren upcycled (geri dönüştürülmüş) gıdalardır. Upcycled gıdalar yeni ürünlerdir ve tüketicilerin bu ürünleri kabul etmesi hem zorlayıcı hem de gıda sektörü açısından kritik bir konudur. Bu yeni ürünü keşfetmek amacıyla, çeşitli çalışmalar upcycled gıdalara yönelik tutumları incelemiştir. Bu araştırma, tüketicilerin en sevdikleri marka tarafından sunulan upcycled cips ürününe yönelik tutumlarını araştırmaktadır. Önerilen model, Planlı Davranış Teorisi'ne dayanmakta olup, marka güveni ve marka değerinin etkisini de göz önünde bulundurmaktadır. Araştırma kapsamında Türkiye'de 450 tüketiciyle çevrimiçi bir anket gerçekleştirilmiştir. Hipotezlerimizi test etmek için Yapısal Eşitlik Modellemesi (PLS-SEM) kullanılmıştır. Sonuçlar, tutumların, öznel normların ve algılanan davranışsal kontrolün, upcycled cips satın alma niyeti üzerindeki olumlu etkisini doğrulamıştır. Ayrıca, tüketicilerin en sevdikleri markanın bir upcycled cips ürünü piyasaya sürmesi durumunda nasıl tepki verdiklerine dair çalışmamız ilginç sonuçlar ortaya koymuştur. Bulgular, marka güveninin, tüketicilerin upcycled cipslere yönelik tutumlarıyla olumlu bir şekilde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ancak, marka değeri ile satın alma niyeti arasındaki ilişki desteklenmemiştir. Çalışmanın sonucunda, tutumların, öznel normların ve algılanan davranışsal kontrolün tüketicilerin satın alma niyetleri üzerinde önemli bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Özellikle, marka güveninin, yeni piyasaya sürülen upcycled cipslere yönelik tüketici tutumları üzerinde güçlü bir etkisi olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular, akademisyenler, kamu politikası yapıcıları ve tüketicilerin en sevdikleri markalar tarafından sunulan upcycled gıda ürünlerini satın alma niyetlerini anlamak isteyen yöneticiler için önemli çıkarımlar sunmaktadır. Upcycled gıda pazarlamacıları, ürün hakkında ve nasıl üretildiğine dair daha fazla bilgi sağlayarak marka güvenini güçlendirmelidir.
