Sanat ve Tasarım Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://gcris.khas.edu.tr/handle/20.500.12469/54
Browse
Browsing Sanat ve Tasarım Fakültesi by Author "Core Program"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Book Başka Kayda Rastlanmadı(Salt/Garanti Kültür A.Ş., 2023) Yıldırım, Yağmur; Core ProgramTarihçi ve romancı Reşad Ekrem Koçu (1905-1975), 1944'te fasiküller hâlinde yayımlamaya başladığı ansiklopedisinde, kendi ifadesiyle İstanbul'un "muazzam kütüğü"nü oluşturur. Şehri kişi, yer, yapı, olay, âdet ve efsaneleri başta olmak üzere birçok yönüyle kayda geçirir. "Bundan sonra, üzerinde belki de ömrümü yıpratacağım" dediği İstanbul Ansiklopedisi için hayatının sonuna kadar çalışmaya devam eder. Başka Kayda Rastlanmadı, adını ansiklopedideki bazı maddelerin sonunda yer alan "hakkında başka kayda rastlanmadı" ibaresinden alıyor. Koçu'nun rehberliğinde İstanbul'a dair türlü anlatının peşine düşüp başka yerde kaydı olmayanların "tuhaf" ve "münasebetsiz" şehrine bakan aynı adlı serginin ardından, yayın ile bu kapsamlı arşivin farklı açılardan yorumlanması ve değerlendirmeye açılması amaçlanıyor. Edebiyat ile tarih, özel ile kamusal arasındaki ayrımları bulanıklaştıran Koçu külliyatı gibi, bu derlemedeki yazılar da İstanbul Ansiklopedisi'nin gündeme getirdiği tarihî, coğrafi, mimari, edebî ve kültürel birçok konuyu disipliner sınırların ötesinde ele alıyor. Farklı alanlardan yazarların katkılarıyla hazırlanan yayın, hem tarihsel hem de kişisel perspektiflerle Koçu'nun çalışma yöntemlerine, arşivin oluşum sürecine ve içeriğine çok yönlü bir bakış sunuyor.Conference Object Citation - WoS: 0Blending Science and Art: an Educational Perspective(Iated-Int Assoc Technology Education & Development, 2019) Balkır Kuru, Nur; Şaher, Konca; Şaher, Konca; Balkır, Nur; Mıhçı, Gürkan; Interior Architecture and Environmental Design; Core Programrt and design education enable students to find creative and logical solutions to various design problems. The use of materials, constructive analysis, craftmanship, and originality are some key criteria in the process. Size and dimensionality, the proportion analysis, expression integrity, substantiality, and presentability can vary depending on the project and the context. As one of the methods used to provide targeted experience and learning in art and design education, interdisciplinary work presents a right ground for complex design issues. The workshop we carried out together with the Tubitak National Metrology Institution (UME) named "Art's Metrology, Metrology's Art" aimed to transform art, design, and science together into a product. As rational, natural, and appropriate connections can be established between art and science, students were asked to develop a method to meet the objectives and criteria of both around a certain conceptual focus. An important inclusive of the workshop was to have students observe, get informed, and engage in dialogue and ultimately increase their curiosity about a certain mechanism outside of their studies. The group dynamic in the process of creating three-dimensional and displayable works within a scheduled time was supported by a scientist from the metrology department, three art and design instructors, Konca Saher, Nur Balkir, and Gurkan Mihci from Kadir Has University. The finished works were then exhibited in the Tubitak-UME in Gebze compound. This study, which blends science and art, provided students with the opportunity to experiment with a science field, and to develop their predictions about their own disciplines. The paper will present the development and the outcome of the workshop.Book Part Citation - WoS: 0The Fourth Istanbul Design Biennial: a School of Schools(INTELLECT LTD, 2020) Yıldırım, Yağmur; Yıldırım, Yağmur; Core Program[Abstract Not Available]