1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Acem, Ensar"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 5 of 5
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Bilişsel Derin Düşünme, Yedi Aylık Bir Süre Sonrası İşbirliği Davranışını Yorduyor Mu?
    (2023) Acem, Ensar; Yılmaz, Onurcan
    Bu çalışma, Hristiyan inananlar ve inanmayanlar (ateist ve agnostikler) arasında yedi aylık bir sürenin ardından (bilişsel stil ve bilişsel yeteneğin standart ölçümleriyle ölçülen) bilişsel derin düşünmenin grup içi, grup dışı ve anonim ortaklara karşı işbirliği davranışını yordayıp yordamayacağını test etmeyi amaçladı. Talep etkisi (demand effect) gibi ölçüm araçlarının potansiyel karıştırıcı etkilerini önlemek için, bilişsel ölçümlerin (ön test) işbirliği davranışı ölçümleriyle (son test) bağlantısını kesen ön- ve son-test evreleri kullanıldı. Bilişsel derin düşünmenin birden çok bileşeni, bilişsel stil için Bilişsel Performans Testi ve bilişsel yetenek için Raven Progresif Matrisleri dahil olmak üzere çeşitli değerlendirme araçları kullanılarak ölçüldü. İşbirlikçi davranış, iki aşamalı Mahkum İkilemi (Mİ) aracılığıyla ölçüldü; katılımcılar oyunu başlangıçta anonim ortaklarla ve ikinci aşamada iç-grup, dış-grup veya yine anonim bir ortakla oynadılar. Grup kimliği manipülasyonu, katılımcıların gerçek dini kimliklerine dayanıyordu. Adillik hassasiyetlerini ölçmek için Para Tahsis Oyunu (PTO) da kullanıldı. Daha yüksek bilişsel derin düşünmenin (1) daha yüksek anonim işbirliği, (2) PTO'da daha düşük iç-grup yanlılığı ve (3) Mİ'de daha düşük dış-grup ayrımcılığı yordayacağını bekleyen hipotezleri test etmek için doğrulayıcı analizler yapıldı. Ancak sonuçlar hiçbir hipotezi desteklemedi. Bununla birlikte, keşifsel analizler, aktif olarak açık fikirli düşünmenin iç-grup yanlılığını negatif olarak yordadığını ve akıcı zekanın, iç-grup yanlılığını yordamada sıfır toplamlı inançlarla etkileşime girdiğini ortaya koydu. Daha yüksek sıfır toplamlı oyun inançlarına sahip olanlar için; akıcı zeka, iç-grup yanlılığını pozitif olarak yordadı. Ayrıca, analitik bilişsel stil ve toplam derin düşünme skorları, yalnızca inanmayanlar arasında (inananlara kıyasla) tek seferlik anonim işbirliğini pozitif olarak yordadı ve bu, gruplararası epistemik norm farklılıklarına işaret ediyor. Bu bulgular, bilişsel derin düşünmenin işbirlikçi davranış üzerindeki etkisinin bağlamsal ve bireysel faktörlere bağlı olduğunu göstermektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 2
    Citation - Scopus: 2
    Do Autistic Adults Spontaneously Reason About Belief? a Detailed Exploration of Alternative Explanations
    (Royal Soc, 2024) Wu, Ruihan; Lim, Jing Tian; Ahmed, Zahra; Berger, Rachael; Acem, Ensar; Chowdhury, Ishita; White, Sarah J.
    Southgate et al.'s (Southgate 2007 Psychol. Sci. 18, 587-92 (doi:10.1111/j.1467-9280.2007.01944.x)) anticipatory-looking paradigm has presented exciting yet inconclusive evidence surrounding spontaneous mentalizing in autism. The present study aimed to develop this paradigm to address alternative explanations for the lack of predictive eye movements on false-belief tasks by autistic adults. This was achieved through implementing a multi-trial design with matched true-belief conditions, and both high and low inhibitory demand false-belief conditions. We also sought to inspect if any group differences were related to group-specific patterns of attention on key events. Autistic adults were compared with non-autistic adults on this adapted implicit mentalizing task and an established explicit task. The two groups performed equally well in the explicit task; however, autistic adults did not show anticipatory-looking behaviour in the false-belief trials of the implicit task. Critically, both groups showed the same attentional distribution in the implicit task prior to action prediction, indicating that autistic adults process information from social cues in the same way as non-autistic adults, but this information is not then used to update mental representations. Our findings further document that many autistic people struggle to spontaneously mentalize others' beliefs, and this non-verbal paradigm holds promise for use with a wide range of ages and abilities.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Does Cognitive Reflection Predict Cooperation Behavior After a Seven-Month Period
    (Kadir Has Üniversitesi, 2023) Acem, Ensar; Yilmaz, Onurcan
    Bu çalışma, Hristiyan inananlar ve inanmayanlar (ateist ve agnostikler) arasında yedi aylık bir sürenin ardından (bilişsel stil ve bilişsel yeteneğin standart ölçümleriyle ölçülen) bilişsel derin düşünmenin grup içi, grup dışı ve anonim ortaklara karşı işbirliği davranışını yordayıp yordamayacağını test etmeyi amaçladı. Talep etkisi (demand effect) gibi ölçüm araçlarının potansiyel karıştırıcı etkilerini önlemek için, bilişsel ölçümlerin (ön test) işbirliği davranışı ölçümleriyle (son test) bağlantısını kesen ön- ve son-test evreleri kullanıldı. Bilişsel derin düşünmenin birden çok bileşeni, bilişsel stil için Bilişsel Performans Testi ve bilişsel yetenek için Raven Progresif Matrisleri dahil olmak üzere çeşitli değerlendirme araçları kullanılarak ölçüldü. İşbirlikçi davranış, iki aşamalı Mahkum İkilemi (Mİ) aracılığıyla ölçüldü; katılımcılar oyunu başlangıçta anonim ortaklarla ve ikinci aşamada iç-grup, dış-grup veya yine anonim bir ortakla oynadılar. Grup kimliği manipülasyonu, katılımcıların gerçek dini kimliklerine dayanıyordu. Adillik hassasiyetlerini ölçmek için Para Tahsis Oyunu (PTO) da kullanıldı. Daha yüksek bilişsel derin düşünmenin (1) daha yüksek anonim işbirliği, (2) PTO'da daha düşük iç-grup yanlılığı ve (3) Mİ'de daha düşük dış-grup ayrımcılığı yordayacağını bekleyen hipotezleri test etmek için doğrulayıcı analizler yapıldı. Ancak sonuçlar hiçbir hipotezi desteklemedi. Bununla birlikte, keşifsel analizler, aktif olarak açık fikirli düşünmenin iç-grup yanlılığını negatif olarak yordadığını ve akıcı zekanın, iç-grup yanlılığını yordamada sıfır toplamlı inançlarla etkileşime girdiğini ortaya koydu. Daha yüksek sıfır toplamlı oyun inançlarına sahip olanlar için; akıcı zeka, iç-grup yanlılığını pozitif olarak yordadı. Ayrıca, analitik bilişsel stil ve toplam derin düşünme skorları, yalnızca inanmayanlar arasında (inananlara kıyasla) tek seferlik anonim işbirliğini pozitif olarak yordadı ve bu, gruplararası epistemik norm farklılıklarına işaret ediyor. Bu bulgular, bilişsel derin düşünmenin işbirlikçi davranış üzerindeki etkisinin bağlamsal ve bireysel faktörlere bağlı olduğunu göstermektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Citation - WoS: 3
    Citation - Scopus: 3
    Validation of the Moral Foundations Questionnaire-2 in the Turkish Context: Exploring Its Relationship With Moral Behavior
    (Springer, 2024) Dogruyol, Burak; Velioglu, Ilayda; Bayrak, Fatih; Acem, Ensar; Isler, Ozan; Yilmaz, Onurcan
    Despite the considerable attention it has received, Moral Foundations Theory (MFT) remains open to criticisms regarding failure to conceptualize the moral domain. MFT was revised in response to these criticisms, along with its measurement tool, the Moral Foundations Questionnaire (MFQ-2). However, the validity of this revised theoretical structure and its explanatory power relative to existing alternatives, such as Morality as Cooperation Theory (MAC), has not yet been independently tested. Here we first validated MFT's revised six-factor structure using the MFQ-2 in a large quasi-representative sample (N = 1099) from a predominantly Muslim country (i.e., T & uuml;rkiye) and then explored the relationship of these six factors with incentivized measures of moral behavior as well as different psychological variables. Our tests revealed excellent fit values for the six-factor structure proposed by the MFQ-2, which explained more of the variance in criterion variables compared to the MAC Questionnaire (MAC-Q). However, MAC-Q performed better in predicting actual moral behavior (e.g., generosity and cooperation) compared with MFQ-2. Taken together, these findings indicate that, at least for the time being, MFQ-2 and the structure of the moral foundations proposed by MFT can be used to conceptualize the moral domain, but its relatively weak relationship to actual moral behavior limits its insights.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Why I Declare a Conflict of Interest and You Should Not
    (Springer, 2025) Acem, Ensar; Aczel, Balazs; Albayrak, Nihan; Brown, Nicholas J. L.; Dudda, Leonie A.; Elsherif, Mahmoud Medhat; Zubaly, Benjamin
    Academic publishing is both an indication of scientific contribution and a currency for career advancement. This dual role gives rise to a normative scientific conflict: Does the structural incentive to publish constitute a conflict of interest (COI) that ought to be disclosed? In this paper, we address this conflict through an action research approach, engaging collaboratively and reflexively to answer four related questions: (1) What evidence suggests that researchers face a (financial) COI when publishing? (2) What are the benefits and drawbacks of explicitly acknowledging that publications function as academic currency? (3) How should such conflicts be disclosed? (4) Do mechanisms such as pre-registration and registered reports resolve these concerns? This paper contends that while researchers are clearly incentivised to publish, this interest need not necessarily constitute a conflict or be explicitly disclosed. Treating this issue as a normative scientific conflict does reveal the need for a shift in how researchers understand and navigate the subjective, self-interested dimensions of their work. We propose four key responses: (1) integrating discussions of COIs and biases more extensively into undergraduate science education, (2) promoting greater reflexivity in everyday research practice (e.g., through reflexivity journals, peer-led audit groups, and the reintegration of discussions on the historicity and cultural nature of research into scientific publications), (3) critically investigating institutional incentives and journal policies, and (4) proactively adopting methodological safeguards such as pre-registration. By addressing this conflict through action research, we demonstrate how normative tensions in science can be made productive - supporting both critical reflection and structural improvement.