Browsing by Author "Karaosmanoğlu, Defne"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation Count: 3From Ayran to Dragon Fruit Smoothie: Populism, Polarization, and Social Engineering in Turkey(USC Annenberg Press, 2020) Karaosmanoğlu, DefneFood embedded with symbolic meaning has power in politics. Food as political communication is extensively studied as a nation branding and public diplomacy tool. However, academic studies seem to overlook the role that food plays in populism and political polarization. Pointing out a gap in the field, I explore the role of culinary culture in Turkish politics between 2013 and 2019 to demonstrate its polarizing effect and its role in social engineering. I argue that social engineering as part of constructing native/national culinary items, efforts to polarize people through an AKP-sanctioned culinary tradition, and the particulars of the palace menu, are at once contradictory and consistent. Despite government efforts to appeal to average people and to polarize the public both by replacing alcohol with native/national and familiar ayran and grape juice, and by distributing asure to the people, branded with the symbol of the presidency, the palace kitchen has also invoked the neo-Ottoman exotic by serving dragon fruit smoothie and chia seeds.Review Citation Count: 10How to study ethnic food: Senses, power, and intercultural studies(BioMed Central Ltd., 2020) Karaosmanoğlu, DefneThis article gives a broad review of the literature focusing on food, senses, and intercultural relations. Integrating cultural studies literature and concepts into ethnic food studies, it tries to understand the ways in which ethnic food becomes an agent of social change and helps to build, promote, and improve intercultural relations. More specifically, this article tries to explore the ways in which ethnic food could be used as a pedagogical tool in intercultural relations. The following questions are explored in anthropology and cultural studies literature: To what extent can ethnic food bring a feeling of connection with other cultures? To what extent can it bring an understanding of others? What kind of a role do the senses of taste and smell play in this process? At least three steps are proposed in the study of ethnic food and intercultural relations: Integrating sensory studies into food studies, applying self-reflexive ethnographic methodologies which are based on experience and emotion, and finally exploring the relationship between food and power, and food and agency.Master Thesis Otel işletmlerinde kurumsal iletişimin rolü üzerine üst düzey yöneticilerle bir algı çalışması(Kadir Has Üniversitesi, 2017) Gürcüoğlu, Yıldız Doğan; Karaosmanoğlu, DefneÜretim, çalışanlar, muhasebe, pazarlama ve sermaye bakımından diğer işletmelere göre farklılık gösteren otel işletmelerinin insan gücüne dayanan ve zamanla yarışan işletmeler olmasının yanı sıra sunulan hizmetler, personel arasında yakın iş birliği ve dayanışmayı gerektirir. Hizmet değer zincirinde, başından sonuna kadar iletişimin bir harç olarak var olduğu konaklama işletmelerinin dinamik yapısı ve risk faktörünün yüksek oluşu, sürdürülebilirlikleri için güçlü bir iletişim yönetimini gerektirir. Bu sebeple otel işletmelerinde kurumsal iletişimin rolü, uygulanma derecesi ve finansal performans üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Çalışmada öncelikle otel işletmelerinde kurumsal iletişimin rolü ve uygulanma derecesi incelenmiş ve kurumsal iletişim yönetiminin ve kurumsal iletişim ile ilgili kavramların kurumların finansal performansları üzerindeki etkisi yöneticilerin algısı üzerinden anlaşılmaya çalışılmıştır. Araştırma sürecinde, nitel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Derinlemesine mülakat ve gözlem tekniği ile elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Daha çok veri elde edebilmek amacı ile mülakat soruları, açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Gerekli görülen durumlarda ise ikincil veriler otellerin web sayfalarından ve sosyal medya hesaplarından edinilmiştir. Kurumsal iletişim ile ilgili kavramların finansal performans üzerindeki etkisi incelendiğinde yöneticiler tarafından pozitif bağ kurulduğu anlaşılmıştır. Kimlik, kültür, imaj, itibar, iç iletişim çalışmalarının ve misafir ilişkilerinin birincil derecede; KSS, tedarikçiler ile ilişkiler, yerel toplumlar, yerel yönetimler ve devlet ile ilişkilerin ise uzun süreçte ikincil derecede finansal performans üzerinde etkili olacağı ifade edilmiştir. Bütüncül kurumsal iletişim çalışmalarının özellikle maliyetler, ürün ve hizmet standardizasyonu, misafir memnuniyeti, kurumsal imaj, çalışan motivasyonu ve verimliliği, marka değeri ve de ölçme ve değerlendirme çalışmaları üzerinde pozitif etkileri olabileceği sonucuna varılmıştır. Ancak, etkili kurumsal iletişim çalışmalarının, özellikle araştırmanın örneklemini oluşturan büyük ölçekli otel işletmelerinde, yatırım aşaması itibarı ile doğru yönetim kararları ve stratejileri ile var olabileceği, kurum kimliği ve kültürüne göre şekil aldığı anlaşılmıştır.