Kredi kartları ve bireysel müşterilerin kredi kartı tercihine etki eden faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma
Loading...
Files
Date
2008
Authors
Kaya, Ferudun
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kadir Has Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Gelişen teknolojiyle birlikte artan tüketici ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik, yeni ödeme araçlarına gereksinim duyulması kartlı ödeme sistemlerinin gelişmesindeki en önemli etkenlerden birisidir. Bu kartları kullananların sayısı ve yapılan harcamalardaki artış, kredi kartı kuruluşları arasında rekabete yol açmıştır. Bu rekabet sonucunda kredi kartlarının fiziki görünümü ve kullanım özellikleri bireyin istek ve ihtiyaçları doğrultusunda şekillendirilebilir hale gelmiştir. Bu araştırma ile hızla büyüyen kredi kartı pazarında bireysel müşterilerin kredi kartı tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması amaçlanmıştır.Çalışmanın ilk bölümünde, kredi kartlarıyla ilgili temel kavramlar anlatılarak; kredi kartlarının ortaya çıkışı, dünyadaki ve Türkiye'deki gelişim aşamaları, kredi kartı sisteminin işleyişi ve tarafları hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümünde, Türkiye, bireysel kredi kartı pazarının özellikleri ve potansiyeline değinilmiştir. Üçüncü bölümünde, araştırma bulgularına yer verilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler, İstanbul ilinden anket yöntemi ile elde edilmiştir. İstatistiksel bulguların sayısal gösterimle özetlenmesi için betimleyici analiz, hazırlanan ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliğini ölçmek için faktör analizi, ölçülen değişkenlerin orta değerden farkını ölçebilmek için t-testi, bağımlı ve bağımsız değişken arasındaki ilişkilerin derecesini ölçebilmek için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Daha sonra kredi kartı tercihlerini etkileyen faktörlerin demografik ve sosyo-ekonomik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğinin tespiti için varyans analizleri yapılmıştır. Bu yapılan Varyans analizleri sonucunda farklılık bulunması halinde, bu farklılığın hangi iki değişkenden kaynaklandığının belirlenebilmesi amacıyla Post Hoc testi uygulanmıştır.Bulgular ışığında bireysel müşteriler kredi kartı tercihi yaparken, 11 faktörün etkisinde kaldığı gözlenmiştir. Bu doğrultuda uygulayıcılara ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmaktadır. Bireysel müşterilerin demografik ve sosyo-ekonomik özelliklerine göre bankaların sunduğu hizmetler arasında yer alan kredi kartlarının işlevleri artırılarak şekillendirildikçe bireysel müşterilerin kredi kartı kullanma yönündeki tercihleri de artmaktadır. Bankaların müşterilerine tek tip hizmet yerine bireyin sahsına özel hizmet sunması, müşteri bağımlılığı konusunda daha etkili olacaktır. Müşteri ile banka arasında güçlü bağların kurulması, bankanın kredi kartının tercihine etken olmaktadır. Banka ile sorunsuz olarak, uzun yıllardır çalışan bireysel müşterilerin ödüllendirilmesi tatmin düzeyini olumlu yönde etkileyecektir bu tatminde kredi kartı kullanımının tercihine etken olacaktır.
ABSTRACTA RESEARCH ON CREDIT CARDS AND ON DETERMINING THE FACTORS EFFECTING THE PREFERENCES OF THE INDIVIDUAL CUSTOMERS? CREDIT CARDSTogether with the improving technology, that meeting the increasing demands of consumers requires new means of paying is one of the most important factors in the system of paying with credit cards. The increase in the number of the people using these cards and in spending has made it possible to give new physical shapes in appearance and utilization of them on the basis of the customers? demands. What is aimed with this study is to find out the factors effecting credit card preferences of the individual customers in the rapidly growing credit card marketting.In this study, some information about the first arrival of the credit cards, progressing stages both in Turkey and in the world, the system of running and all sides of credit cards holders and sellers in part one, and the features and the potential in Turkey in the second, is given by first telling main concepts connected with cards. There are the research findings in the third.The datum used in the study has been obtained with survey method in İstanbul. Descriptive analysis to show the statistical datum in numerical tables, factor analysis to prove the reliability and validity of the tables, t-test to find out the variant in avarage merit, and the Pearson corolation analysis to measure the degrees of relations between dependent and independent variants have been used. Afterwards, variant analysis has been used to determine if the factors for the credit card preferences according to the demographic and socio-economic variaties have showed any diversity. If there has been any difrence in the consequence of all these applied variant analysis, Post Hoc test is applied to find out how this diffrence has emerged from the two variants.In the light of these findings, it has been observed thatcredit card customers are effected by eleven factors when making their preference. Some suggestions are made to those who apply and search. With the function advancement of credit cards, the individuals? trend of using credit cards increases according to their demographic and socio-economic characteristics. Instead of the banks? offering unique service to their customers, customer-based distinctive service will be more effective in customers? loyalty. To estabilish strong ties between the customer and bank is an important factor for the card preference of the banks. Rewarding the individual clients who have worked with no problem will affect the customer?s satisfaction positively, which will also determine the users? choice of credit cards.
ABSTRACTA RESEARCH ON CREDIT CARDS AND ON DETERMINING THE FACTORS EFFECTING THE PREFERENCES OF THE INDIVIDUAL CUSTOMERS? CREDIT CARDSTogether with the improving technology, that meeting the increasing demands of consumers requires new means of paying is one of the most important factors in the system of paying with credit cards. The increase in the number of the people using these cards and in spending has made it possible to give new physical shapes in appearance and utilization of them on the basis of the customers? demands. What is aimed with this study is to find out the factors effecting credit card preferences of the individual customers in the rapidly growing credit card marketting.In this study, some information about the first arrival of the credit cards, progressing stages both in Turkey and in the world, the system of running and all sides of credit cards holders and sellers in part one, and the features and the potential in Turkey in the second, is given by first telling main concepts connected with cards. There are the research findings in the third.The datum used in the study has been obtained with survey method in İstanbul. Descriptive analysis to show the statistical datum in numerical tables, factor analysis to prove the reliability and validity of the tables, t-test to find out the variant in avarage merit, and the Pearson corolation analysis to measure the degrees of relations between dependent and independent variants have been used. Afterwards, variant analysis has been used to determine if the factors for the credit card preferences according to the demographic and socio-economic variaties have showed any diversity. If there has been any difrence in the consequence of all these applied variant analysis, Post Hoc test is applied to find out how this diffrence has emerged from the two variants.In the light of these findings, it has been observed thatcredit card customers are effected by eleven factors when making their preference. Some suggestions are made to those who apply and search. With the function advancement of credit cards, the individuals? trend of using credit cards increases according to their demographic and socio-economic characteristics. Instead of the banks? offering unique service to their customers, customer-based distinctive service will be more effective in customers? loyalty. To estabilish strong ties between the customer and bank is an important factor for the card preference of the banks. Rewarding the individual clients who have worked with no problem will affect the customer?s satisfaction positively, which will also determine the users? choice of credit cards.
Description
Keywords
Bankacılık, Banking
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
1
End Page
266