Küreselleşme Sürecinde Yeni Bir İletişim Ortamı
Loading...
Date
2007
Authors
Yüksel, Müberra
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Marmara Üniversitesi, Sos. Bil. Enst.
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Yeni iletişim ortamında reklam oyunları internet
pazarlaması ile çevrimiçi oyunları birleştiren, stratejik
konumlandırmaya dayalı yeni bir iletişim türüdür. Bu yeni tür
ve mecrada amaç, ürünlerin pazar payını arttırmaktan ziyade,
oyunlar vasıtasıyla, işletme, ürün ya da hizmet markalarının
müşterilerin zihninde iz bırakmasıdır.
Bu çalışmada, ilk önce, etkili bir reklam oyununun ana
özelliklerini erişilebilirlik, zorluk derecesi, firma, marka ya da
ürün ile ilinti, rekabet düzeyi, akışı sürdürebilme kapasitesi,
web günlüğü olarak belirledik. Son üç özelliği, fizik
kuramlarından esinlenen oyuna ilişkin kuramlar ışığında
değerlendirdikten sonra, örneklemimizdeki çevrimiçinde aktif
olan reklam oyunlarını bu temel ölçütlere göre inceledik ve
reklam oyunlarının iliştirilmişliğini sorguladık.
Bulgularımız diğer pazarlama iletişim araçları gibi reklam
oyununun da özelliklerinin reklamı yapılan markanın kişiliği,
hedef kitlenin profili, Internet ortamının özellikleri ve iletişim
kampanyasının stratejik amaçlarına cevap vermek zorunda
olduğu ve reklam oyunlarının yeni medyada yeni bir
pazarlama iletişimi türü olduğudur.
In an era, where increasing the market share has been replaced by catching the mind share of the consumers, advergaming is an innovative concept that combines Internet marketing with online games and responds to the urgent need to catch and retain the attention of target audience. The multidimensionality of the concept stems from its usage for various purposes as a viral marketing medium, a form infotainment as well as a new advertising and marketing communication tool. As other marketing communication tools, an effective adgame characteristics are the personality of the advertised brand, the profile of the targeted audience, the characteristics of the medium and the strategic objectives of the communication campaign. Although most advergames are embedded, this inquiry reveals that there are exceptional cases and by and large advergaming is a new marketing communication genre of the new advertising media.
In an era, where increasing the market share has been replaced by catching the mind share of the consumers, advergaming is an innovative concept that combines Internet marketing with online games and responds to the urgent need to catch and retain the attention of target audience. The multidimensionality of the concept stems from its usage for various purposes as a viral marketing medium, a form infotainment as well as a new advertising and marketing communication tool. As other marketing communication tools, an effective adgame characteristics are the personality of the advertised brand, the profile of the targeted audience, the characteristics of the medium and the strategic objectives of the communication campaign. Although most advergames are embedded, this inquiry reveals that there are exceptional cases and by and large advergaming is a new marketing communication genre of the new advertising media.
Description
Keywords
Etkili Reklam Oyunları, Marka Farkındalığı, Pazarlama İletişimi Türü, Advergaming Effectiveness, Brand Awareness, Advergaming, Marketing Communication Genre
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Volume
7
Issue
28
Start Page
317
End Page
326