Manifestation of Loss and Mourning Through Expressive Silences in New Cinema in Turkey

dc.contributor.advisor Paça Cengiz, Esin en_US
dc.contributor.author Sarıoğlu, Bahar
dc.contributor.author Paça Cengiz, Esin
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.date.accessioned 2019-07-12T08:40:40Z en_US
dc.date.available 2019-07-12T08:40:40Z en_US
dc.date.issued 2018 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Cinema and Television en_US
dc.description.abstract This thesis aims to analyse expressive silences used in the movies about loss and mourning in the framework of New Cinema in Turkey. Different forms of silence in their various ways of functionalities will be examined with references to recent movies especially after 2000s such as Frenzy (Emin Alper 2015) Behind The Hill (Emin Alper 2012) and Future Lasts Forever (ozcan Alper 2011). The main purpose of this research is to look at how traumatic experiences of the past are articulated through different forms of expressive silences in cinematic representation. it is about how silence is effectively employed to translate traumatic moments loss and mourning and in which ways unsettling experiences of past can be brought into surface. The significant question is to what extent silence can be effective in the narrative structure and how it redefines the cinematic space which is unfortunately often associated by visual space rather than auditory one. in this regard this project aims to show that silence is more than `absence of sounds` as it has been mostly considered in the history of silence studies in cinema and its presence should be reconsidered in relation to representation of trauma and loss. i will analyse how the use of several types of expressive silences with its specific relation to sound can be applied as a narrational tool with the aim of revealing the moments of encountering with the past the conflicts between personal and collective memory and the collapse of narrative memory. Embodiment of loss and mourning through silences marks gaps fractures and breaches in the narrative concerning unaccounted memories of traumatic past. it aims to show how silence goes beyond a theme which is already cultivated in the narrative and become involved in the narration as an aesthetic approach in the articulation of trauma loss and mourning en_US
dc.description.abstract Bu tez Yeni Türkiye Sineması kapsamında yaĢ ve kayıplar hakkındaki filmlerde kullanılan anlatımsal sessizliklere bakmaya amaçlamaktadır. Abluka (Emin Alper, 2015), Tepenin Ardı (Emin Alper, 2012), Gelecek Uzun Sürer (Özcan Alper, 2011) gibi özellikle 2000 sonrası yakın dönem filmleri ele alınarak farklı sessizlik türleri, birbirinden ayrıĢan özellikleri ile incelenecektir. Bu araĢtırmanın asıl amacı geçmiĢe ait travmatik deneyimlerin farklı biçimlerdeki sessizlik kullanımlarıyla sinemada nasıl ifĢa edildiğine bakmaktır. Bu tez sessizlik aracılığıyla etkili bir Ģekilde travmatik anların nasıl ifade edildiği, kayıp ve yasın nasıl dile getirildiği ve rahatsız edici bu deneyimlerin hangi yollarla gün yüzüne çıkarıldığı hakkındadır. Bu noktada en önemli soru sessizliğin anlatı yapısında ne kadar etkili olabileceği ve çoğunluklu iĢitsel olandan ziyade görsel alanla özdeĢleĢen sinematik alanı nasıl tekrardan tanımladığıdır. Bu bağlamda bu çalıĢma, sessizliğin sinema kuramlarında çoğunlukla bahsedildiği üzere sesin `yokluğu` olarak ifade edilmesinin ötesinde bir öneme sahip olduğunu vurgulamayı ve sessizliğin varlığını travma ve kaybın temsiline bağlı olarak tekrardan gözden geçirmeyi amaçlamaktadır. Farklı biçimdeki anlatımsal sessizliklerin ses ile kurdukları özel iliĢki çerçevesinde, geçmiĢle yüzleĢme anlarının, kiĢisel ve kolektif hafıza arasındaki çatlakların ve anlatısal hafızanın çökmesinin ifĢa edilmesi amacıyla nasıl anlatımsal bir araç olarak kullanılabileceği analiz edilecektir. Sessizlikler geçmiĢin henüz yüzleĢilmemiĢ anlarına dair anlatıda çatlakları ve gedikleri iĢaret etmektedir. Bu tez sessizliğin anlatıya içkin bir tema olmanın ötesinde, travma, kayıp ve yasın açık edilmesinde bir estetik yaklaĢım olarak benimsenerek, anlatım biçiminin bir parçası haline geldiğini göstermeyi amaçlamaktadır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2432
dc.identifier.yoktezid 532681 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject New cinema in Turkey en_US
dc.subject Silence en_US
dc.subject Trauma en_US
dc.subject Mourning en_US
dc.subject Loss en_US
dc.subject Sessizlik en_US
dc.subject Travma en_US
dc.subject Yas en_US
dc.subject Kayıp en_US
dc.title Manifestation of Loss and Mourning Through Expressive Silences in New Cinema in Turkey en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 6f9fa9c3-e89b-424e-b6aa-a791022f2dcd
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6f9fa9c3-e89b-424e-b6aa-a791022f2dcd
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0104415BaharSarioglu.pdf
Size:
762.22 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections