Factors That Influence the Purchase Intention of Smartphone Buyers

dc.contributor.advisor İmer, Havva Pınar en_US
dc.contributor.author Nouh, Mohamoud Shuaib
dc.contributor.author İmer, Havva Pınar
dc.contributor.other Business Administration
dc.date.accessioned 2019-07-12T08:39:25Z en_US
dc.date.available 2019-07-12T08:39:25Z en_US
dc.date.issued 2017 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : MBA en_US
dc.description.abstract This study investigated the impact of susceptibility to interpersonal influence and brand image on purchase intention of Smartphone buyers. it explored the actual relationship between these variables. To get information about what prior research had written about it the study deeply went through the literature review. Based on the literature the susceptibility to interpersonal influence consists three types of influences which are: informational influence utilitarian and value expressive interpersonal influence. The utilitarian and value expressive interpersonal influences are called normative influence as Bearden (1989) stated in his research. The empirical part of this study tried to find out the relationship between susceptibility to interpersonal influence and purchase intention as well as the effect of brand image on purchase intention. The study collected information from 150 students at one university. The returned questionnaire response rate was 100%. The questionnaire used as a data collection instrument was adapted from prior research. Based on the result of linear regression analysis the susceptibility to interpersonal influence does not have a significant effect on purchase intention of Smartphone buyers. While the study found out that brand image has a significant effect on purchase intention of Smartphone buyers. The findings of this paper will be useful for marketing managers of Smartphone companies to take into account the important role of brand image in consumers’ purchase intention. en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada, Smartphone alıcılarının satın alma niyeti üzerindeki kişilerarası etkiye duyarlılığın ve marka imajının etkileri araştırılmıştır. Bu değişkenler arasındaki gerçek ilişkiyi araştırdı. Daha önceki araştırmalar hakkında ne yazmıştı hakkında bilgi almak için, çalışma derinden literatür taramasına geçti. Literatürden yola çıkarak, kişilerarası etkiye duyarlılık, bilgi etkileme, yararlanıcı ve değeri temsil eden kişilerarası etki olmak üzere üç tür etkiden oluşur. Bearden (1989) araştırmasına göre faydacı ve anlamlı kişilerarası etkilere normatif etki denir. Çalışmanın deneysel kısmı, kişilerarası etkilenime duyarlılık ve satın alma niyeti ile marka imajının satın alma niyeti üzerindeki etkisini araştırmaya çalışmıştır. Çalışma, bir üniversitede 150 öğrenciden bilgi toplamıştır. Geri gönderilen anket yanıtlama oranı% 100'dür. Veri toplama aracı olarak kullanılan anket, önceki araştırmalardan uyarlanmıştır. Doğrusal regresyon analizinin sonucuna göre, kişiler arası etkiye duyarlılığın Smartphone alıcılarının satın alma niyeti üzerinde belirgin bir etkisi yoktur. Çalışma, marka imajının Smartphone alıcılarının satın alma niyeti üzerinde belirgin bir etkisi olduğunu öğrendi. Bu yazının bulguları, Smartphone şirketlerinin pazarlama yöneticileri için tüketicinin satın alma isteğinde marka imajının önemli rolünü dikkate alması açısından yararlı olacaktır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2323
dc.identifier.yoktezid 469432 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Influence en_US
dc.subject Susceptibility en_US
dc.subject Informational influence en_US
dc.subject Normative influence en_US
dc.subject Brand image en_US
dc.subject Purchase intention en_US
dc.subject Duyarlılık en_US
dc.subject Bilgilendirici etki en_US
dc.subject Normatif etki en_US
dc.subject Marka imajı en_US
dc.subject Satın alma niyeti en_US
dc.title Factors That Influence the Purchase Intention of Smartphone Buyers en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 43cb67ad-5d3e-43be-b003-c4d8e2130437
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 43cb67ad-5d3e-43be-b003-c4d8e2130437
relation.isOrgUnitOfPublication c10ffc80-6da5-4b86-b481-aae660325ae5
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery c10ffc80-6da5-4b86-b481-aae660325ae5

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0097713ShuaibNouhMohamoud.pdf
Size:
1.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections