Layers of Reality: Representation in Animated Documentaries

dc.contributor.advisor Behlil, Melis en_US
dc.contributor.author Kurt, Gülçin Çaktuğ
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.contributor.other 04. Faculty of Communication
dc.contributor.other 01. Kadir Has University
dc.date.accessioned 2021-07-29T12:05:21Z
dc.date.available 2021-07-29T12:05:21Z
dc.date.issued 2021
dc.description.abstract In this thesis, I examine how reality is represented through animation in animated documentaries. Representing reality is the main subject of discussions related to documentary cinema. During the postmodern era, the relationship between representation and reality has been interrogated by different approaches. A common approach claims it is impossible to access reality through representations since all representations are mediated. These discussions are described as the postmodern crisis of representation. The encounter of animation with documentary further complicates the discussions related to representing reality. I argue that, by using the medium of animation, animated documentaries could reveal the multiple layers of reality; therefore, they could be a response to the postmodern crisis of representation. I adapted the phrase 'layers of reality' from Linda Williams's examination of new documentaries. She argues that new documentary forms are employing narrational strategies to reveal different aspects of reality. Thus, they could respond to the crisis of representation. The term 'layer' is preferred because it also refers to digital montage and compositing techniques used in animation production. To support my argument, I will examine three animated documentaries in terms of how they use animation as a narrational tool and representational strategy: Another Day of Life (2018), The Wanted 18 (2014), and Is the Man Who Is Tall Happy? An Animated Conversation with Noam Chomsky (2013). In my examination, I use Annabelle Honess Roe's methodology, which focuses on the functions of animation in animated documentaries. en_US
dc.description.abstract Bu tezde; animasyon belgesellerin, animasyon dilinin imkanlarından yararlanarak gerçekliği nasıl temsil ettiklerini inceleyeceğim. Gerçeklik temsili meselesi, belgesel sinemada en çok tartışılan konulardan biridir. Postmodern dönemde gerçeklik ve temsil arasındaki ilişkiye dair farklı yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Yaygın bir yaklaşıma göre gerçekliği doğrudan temsil etmek mümkün değildir, çünkü temsil etme eyleminin kendisi bu süreci dolaylı hale getirir. Bazı düşünürler ise böyle bir yaklaşımın, tüm imge ve temsilleri bir anlamsızlık çıkmazına sürüklediğini öne sürmüşlerdir. Bu dönemdeki tartışmalar postmodern temsil krizi olarak nitelendirilmiştir. Animasyonun belgesel ile bir araya gelmesi gerçeklik temsili tartışmalarına yeni bir boyut eklemiştir. Bu tezde, animasyon belgesellerin, gerçekliğin farklı katmanlarını açığa çıkaran anlatılar kurarak, postmodern temsil krizine bir yanıt olabileceklerini öne sürüyorum. "Gerçeklik katmanları" ifadesini, Linda Williams'ın, belgesel sinemada kullanılan yeni anlatı yöntemleri üzerine yaptığı çalışmadan uyarladım. Williams'a göre yeni belgesel formları, gerçekliğin farklı yüzlerini temsil eden anlatım stratejileri uygulamaktadırlar ve bu yöntemle postmodern temsil krizine bir çözüm olabilirler. "Katman" ifadesinin tercih edilmesinin sebebi, bu terimin animasyon üretiminde kullanılan dijital kurgu ve komposizyon tekniklerine referans vermesidir. İddiamı desteklemek için Another Day of Life (2018), The Wanted 18 (2014), and Is the Man Who Is Tall Happy? An Animated Conversation with Noam Chomsky (2013) isimli animasyon belgeselleri, animasyonu bir anlatım aracı ve temsil stratejisi olarak kullanmaları bağlamında inceleyeceğim. Bu filmleri incelerken, Annabelle Honess Roe'nun, animasyon belgesellerde animasyonun farklı işlevlerine odaklanan çalışma yönteminden faydalanacağım. en_US]
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/4096
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Layers of Reality: Representation in Animated Documentaries en_US
dc.title.alternative Gerçeklik Katmanları: Animasyon Belgesellerde Temsil en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Kurt, Gülçin Çaktuğ en_US
gdc.author.institutional Behlil, Melis
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Çalışmaları Ana Bilim Dalı en_US
gdc.description.endpage 67 en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.startpage 1 en_US
gdc.identifier.yoktezid 668076 en_US
relation.isAuthorOfPublication bbf0be4b-f86a-457f-93f0-43c43c845a45
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery bbf0be4b-f86a-457f-93f0-43c43c845a45
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication aada75de-8345-49bf-b263-3d8c076b09c8
relation.isOrgUnitOfPublication b20623fc-1264-4244-9847-a4729ca7508c
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
668076.pdf
Size:
1.03 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

Collections