Yiyeceklerin Uzamsal Temsili

dc.contributor.advisor Gökçe, Ahu
dc.contributor.author Okur, Betül
dc.contributor.author Gökçe, Ahu
dc.contributor.other Psychology
dc.date.accessioned 2024-06-24T11:40:12Z
dc.date.available 2024-06-24T11:40:12Z
dc.date.issued 2023
dc.department Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstract Evrim perspektifinden, insanlar hayatta kalabilmek için yüksek kalorili yiyeceklere karşı bir yanlılık geliştirmişlerdir. Ancak bu yanlılık, besin bulmakta zorlanmayan modern insanlar için sağlık riskleri oluşturabilir. Bu risklerin önüne geçmek için insanların yiyecek seçimlerini sağlıklı yönde etkileyecek yöntemlere ihtiyaç vardır. Bu yöntemlerden biri, belli tür yiyecek türlerinin zihinsel olarak belli konumlarda temsil edilmesi, yani mekansal yanlılık olabilir. Bu tezde, yiyeceklerin mekandaki zihinsel temsili iki çalışma ile araştırılmıştır. Yiyeceklerin mekansal temsili, insanların sağlık algısı ve yiyecek tercihleri üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Çalışma 1, mekansal konumlar ile (sağlıksız) besinler arasında bir zihinsel temsil olup olmadığını araştırmayı amaçlamıştır. Sağlıklı (sağlıksız) besinlerin sol ve üst (sağ, alt) konumlara yerleştirilmesi, yiyeceklerin mekandaki zihinsel temsiline uygun olarak kabul edilmektedir. Yiyeceklerin, uzamsal boşluğa zihinsel uyumlu olarak yerleştirilmesinin görev performansını artıracağı hipotezi test edilmiştir. Sonuçlar, mekansal yanlılık veya yüksek kalori yanlılığını desteklememiştir. Mekansal yanlılık, Çalışma 2'de 2 deney ile daha detaylı olarak incelenmiştir. Sağlıklı yüksek kalorili ve sağlıksız düşük kalorili yiyeceklerin zihinsel mekansal temsili henüz gösterilmemiştir. Bu nedenle, Çalışma 2, sağlıklı ve sağlıksız yiyeceklerin mekandaki temsili üzerine araştırma yapmayı amaçlamıştır. Dört besin kategorisinin (sağlıklı düşük kalorili, sağlıklı yüksek kalorili, sağlıksız düşük kalorili, sağlıksız yüksek kalorili) mekansal temsili, bir dizi besin yerleştirme görevi ile değerlendirilmiştir. Sonuçlar sağlıklı ve sağlıksız yiyecekler için dikey yan yanlılık konusunda destek sunmuştur. Tüm deneylerde gerçek hayatta yiyecek seçimleri incelenmiş ve yüksek kalorili yanlılığın gerçek yaşam yiyecek seçimi davranışına yansıyıp yansımadığı araştırılmıştır. Sonuçlar, yüksek kalorili yiyeceklerin tercih edildiğini göstermiştir. Mekansal yanlılığı destekleyen bulgular, pazarlama ve tüketici davranışı araştırmalarında ürün yerleşimi düzenlemeleri aracılığıyla daha sağlıklı seçimlerin teşvik edilmesinde kullanılabilir.
dc.description.abstract Early humans had to rely on high-calorie foods to ensure survival. However, this evolutionary bias for high-calorie foods can pose health risks in modern times. To mitigate the obesogenic consequences of this bias, new strategies should be developed. One factor that can modulate people's food choices is argued to be side bias, an internal disposition to mentally associate certain food types to particular sides, such as left or right. This bias plays an essential role in people's healthiness perception, ultimately affecting food choices. In the present thesis, mental representation of food items in space was investigated in two studies. Study 1 aimed to investigate whether a mental representation is present between the spatial locations and (un)healthy foods. The results did not support either the spatial bias or high-calorie bias in memory. Side bias was further investigated through two experiments in Study 2. Aim was to test mental spatial representation of healthy high-calorie and unhealthy low-calorie food categories. The spatial representation of four food categories (healthy low-calorie, healthy high-calorie, unhealthy low-calorie, unhealthy high-calorie) was assessed via food placement task. Study 2 provided evidence for a side bias, particularly related to the vertical axis. Moreover, in all experiments participants' food choices were investigated to see whether high-calorie bias reflected onto real-life food choice behaviour by presenting participants with a variety of healthy and unhealthy snacks. The results revealed a clear for high-calorie bias food choice, both natural and processed. Results supporting side biases can be utilised in marketing and consumer behaviour research to induce healthier choices in consumers by making placement arrangements on the product layouts. en_US
dc.identifier.endpage 141
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/5929
dc.language.iso en
dc.status Onaylandı
dc.subject Psikoloji
dc.subject Görsel algılama
dc.subject Görsel bellek
dc.subject Görsel uzaysal navigasyon
dc.subject Mekansal bellek
dc.subject Tüketici algısı
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Visual perception en_US
dc.subject Visual memory en_US
dc.subject Visuospatial navigation en_US
dc.subject Spatial memory en_US
dc.subject Consumer perception en_US
dc.title Yiyeceklerin Uzamsal Temsili
dc.title Mental Representation of Food Items in Space en_US
dc.type Master Thesis
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 87ce03f1-4fee-4079-a431-0811f59885ad
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 87ce03f1-4fee-4079-a431-0811f59885ad
relation.isOrgUnitOfPublication 9390486a-b1dc-46cf-ad5f-31415f0c8b95
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9390486a-b1dc-46cf-ad5f-31415f0c8b95

Files

Collections