Epik Bir Oyun Denemesi Olarak Kırmızı Pazartesi
Loading...
Date
2019
Authors
Mete, Fuat
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kadir Has Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tez çalışması, Gabriel García Márquez’in Kırmızı Pazartesi romanının anlatıbilimsel
analizi yapılarak, tiyatroya adapte edilmesi sürecini kapsamaktadır. Anlatıcı ve
anlatıcının işlevleri ele alınarak romandaki anlatıcının işlevlerinin bir analizi yapılmış
ve anlatıcının anlatıdan çıkarılması durumunda, romanın tiyatro sahnesinin koşullarına
nasıl adapte olabileceği tartışılmıştır.
Bu oyun yazımı denemesinde, adaptasyona, bir olay yeri tatbikatı gibi yaklaşılmıştır.
Bir tatbikatta olduğu gibi, gerçekleşmiş bir olayın anlatısının, teatral bir etkinlik olarak
yeniden üretilmesi denenmiştir
This thesis analyses the narratology within a study of a theatrical adaptation process of Gabriel García Márquez's novel titled Chronicle Of A Death Foretold. Thinking through the role and the function of the narrator, the thesis discusses how this novel could be adopted to theatre stage within the absence of the narrator. In this study, the adaptation is approached / positioned as a praxis; Just as in an actual scenery praxis, the narrative of an event is enacted as a theatrical gesture.
This thesis analyses the narratology within a study of a theatrical adaptation process of Gabriel García Márquez's novel titled Chronicle Of A Death Foretold. Thinking through the role and the function of the narrator, the thesis discusses how this novel could be adopted to theatre stage within the absence of the narrator. In this study, the adaptation is approached / positioned as a praxis; Just as in an actual scenery praxis, the narrative of an event is enacted as a theatrical gesture.
Description
Keywords
Adaptasyon, Uyarlama, Tatbikat, Roman, Tiyatro, Epik Tiyatro, Kırmızı Pazartesi, Gabriel García Márquez, Adaptation, Playwriting, Praxis, Novel, Theatre, Epic Theatre, Chronicle Of A Death Foretold