News Readers' Perception of Clickbait News

dc.contributor.advisorYanardağoğlu, Eylemen_US
dc.contributor.authorKaraca, Anıl
dc.date.accessioned2020-02-17T17:26:42Z
dc.date.available2020-02-17T17:26:42Z
dc.date.issued2019
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İletişim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.department-tempKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Communication Studiesen_US
dc.description.abstractThis thesis is aimed to reveal the impact of the clickbait content to online news readers. Study focuses on the readers' perception of the clickbait and analyzes their behavior to these content and examines how they interact with these news. To understand these effects, study has three research sections made of interviews and survey analysis. First part is an online, quantitative survey research. Attendees answer questions regarding their habits of consuming news, the mediums they use to consume news and their perception of clickbait content. On the second, qualitative part of the research, attendees who also participated the previous survey explain their interaction with clickbait content via open ended answers. In the last part, which includes the results of the interviews, two digital news outlet executives and an anti-clickbait initiative manager share their experiences with the clickbait content and commentate on the background process of the creation of these content. By scrutinising the environment of digital news and online news readers' remarks, this thesis offers a perspective of the clickbait awareness in Turkish news reader audience and how they interact with these type of content.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, tık tuzağı içeriklerin çevrimiçi haber okuyucularına etkisini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır. Tık tuzağı algısına odaklanılan tezde, okuyucuların bu tip içeriklere yönelik tavırları ve onlarla nasıl etkileşime geçtikleri incelenmiştir. Bu etkileri anlamak için hazırlanan araştırma, mülakat ve anket analizleri olmak üzere üç araştırma bölümünden oluşmaktadır. Araştırmanın ilk bölümü, niceliksel çevrimiçi anket araştırmasını içermektedir. Bu bölümde katılımcılar; haber tüketim alışkanlıkları, haber okumada kullandıkları araçlar ve tık tuzağı içeriklere yönelik algılarıyla ilgili soruları yanıtlandırmıştır. İkinci, niteliksel çevrimçi ankete, önceki ankete de katılım sağlamış kişiler yanıt vermiştir ve tık tuzağı içeriklerle olan etkileşimlerini anlatmışlardır. Son bölümdeki mülakat sonuçlarında ise, iki dijital haber merkezi yöneticisi ve tık tuzağı karşıtı bir inisiyatifin yöneticisinin, tık tuzağı deneyimleriyle ilgili paylaşımları ve bu tip içeriklerin oluşturulma süreciyle ilgili yorumları yer almaktadır. Bu çalışma, dijital haber evrenini ve çevrimiçi haber okuyucularının görüşlerini irdeleyerek, Türkiye’deki okuyucu kitlesinin tık tuzağı farkındığına dair bir perspektif sunmaktadır.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/2753
dc.identifier.yoktezid562760en_US
dc.institutionauthorYanardağoğlu, Eylem
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectclickbaiten_US
dc.subjectclickbait headlinesen_US
dc.subjectdigital newsen_US
dc.subjectnew mediaen_US
dc.subjecteffect of clickbait headlines to readersen_US
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.subjectclickbait journalismen_US
dc.subjecttık tuzağıen_US
dc.subjecttık odaklı haberciliken_US
dc.subjecttık tuzağı başlıklaren_US
dc.subjectdijital haberciliken_US
dc.subjectyeni medyaen_US
dc.subjecttık tuzağı başlıkların okuyucuya etkisien_US
dc.subjectsosyal medyaen_US
dc.titleNews Readers' Perception of Clickbait Newsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationb95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
News readers' perception of clickbait news.pdf
Size:
1.74 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections