Ürkütücü ve Turistik: Sosyal Medyada Karanlık Turizme Yönelik Turist Bakışının Görsel Analizi
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Derman, Derin
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Ölüm, felaket ve ürkütücülükle ilişkilendirilen yerlere seyahat olarak tanımlanan karanlık turizm, hem akademik hem de kamusal olarak büyük ilgi görmektedir. Ancak sosyal medyanın yükselişi ve görüntüleme teknolojilerindeki ilerlemeler, bu alanların algılanma, deneyimlenme ve paylaşılma biçimlerini de dönüştürmüştür. Bu tez, karanlık turizm olgusu etrafında yaratılan görsel kültürü, sosyal medyada ifade edildiği şekliyle turist bakışı kapsamında incelemektedir. Bu araştırma, öncelikle turist bakışı ve gösterileştirmenin popüler ölüm ve trajedi mekanları etrafında belirli bir görsel kültür yaratmadaki dönüştürücü etkisine odaklanmaktadır. Bu çalışma, karanlık turizm alanlarına yönelen turist bakışının ve bu alanların görselleştirilmesinin, görsel kültürü ve estetik tarzları önemli ölçüde değiştirdiğini ve sonuçta sosyal medyada karanlık turizmin farklı temsillerini ürettiğini iddia etmektedir. Bu tez aynı zamanda karanlık turizmin çok katmanlı bir turist bakışına sahip olduğunu da savunmaktadır. Bu tez için özel olarak tasarlanmış hibrit bir araştırma yöntemi kullanılarak, Instagram'da kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler analiz edilmiştir. Araştırma, içerik ve görsel analiz yoluyla karanlık turizm destinasyonlarıyla ilişkili baskın anlatıları ve görsel temsilleri tanımlamaktadır. Bu tez, bu yerleri çevreleyen turist bakışını detaylandırmak için fotoğrafın görsel stillerinin eleştirel okumalarını birleştirmeyi amaçlamaktadır. Bu yerleri ziyaret ederken tartışılan etik kuralları konusu da, bu etkileşimin yazılı olmayan kurallarının genel görsel kültürü etkileyip etkilemediğini belirlemek için ele alınacaktır. Genel olarak bu tez, sosyal medyanın dinamik ve yaygın etkisini göstermek için turist bakışı kavramlarını bu alanların gösterileştirilmesiyle bütünleştirerek karanlık turizm söylemini ilerletmekte ve bu trajedi alanlarının dijital çağda nasıl etkileşime girdiğine dair incelikli bir bakış açısı sunmaktadır.
Dark tourism, defined as travel to sites associated with death, disaster, and macabre, has garnered significant attention both academically and publicly. The rise of social media and the advancements in imaging technologies have transformed how these sites are perceived, experienced, and shared. This dissertation explores the visual culture created around the phenomenon of dark tourism through the scope of the tourist gaze as articulated on social media. This research primarily focuses on the tourist gaze and spectacularization's transformative impact in engendering a particular visual culture around popular sites of death and tragedy. This study claims that the tourist gaze directed towards dark tourism sites and the spectacularization of these sites significantly alter the visual culture and aesthetic styles that eventually produce different representations of dark tourism in social media. This dissertation also argues that dark tourism has a multi-layered tourist gaze. By employing a hybrid research method that is specifically designed for this dissertation, user-generated content on Instagram was analyzed. The research identifies the dominant narratives and visual representations associated with dark tourism destinations through content and visual analysis. Centering on three acknowledged dark tourism sites, the dissertation will focus at Auschwitz, Chernobyl, and Pompeii. This dissertation aims to combine critical readings of the visual styles of photography to elaborate on the tourist gaze surrounding these places. The debated issue of etiquette while visiting these sites will also be considered to determine whether the unwritten rules of this interaction affect the overall visual culture. Overall, this dissertation advances the discourse on dark tourism by integrating the concepts of the tourist gaze along with the spectacularization of these sites to illustrate the dynamic and pervasive influence of social media, offering a nuanced perspective on how these sites of tragedy are engaged in the digital age.
Dark tourism, defined as travel to sites associated with death, disaster, and macabre, has garnered significant attention both academically and publicly. The rise of social media and the advancements in imaging technologies have transformed how these sites are perceived, experienced, and shared. This dissertation explores the visual culture created around the phenomenon of dark tourism through the scope of the tourist gaze as articulated on social media. This research primarily focuses on the tourist gaze and spectacularization's transformative impact in engendering a particular visual culture around popular sites of death and tragedy. This study claims that the tourist gaze directed towards dark tourism sites and the spectacularization of these sites significantly alter the visual culture and aesthetic styles that eventually produce different representations of dark tourism in social media. This dissertation also argues that dark tourism has a multi-layered tourist gaze. By employing a hybrid research method that is specifically designed for this dissertation, user-generated content on Instagram was analyzed. The research identifies the dominant narratives and visual representations associated with dark tourism destinations through content and visual analysis. Centering on three acknowledged dark tourism sites, the dissertation will focus at Auschwitz, Chernobyl, and Pompeii. This dissertation aims to combine critical readings of the visual styles of photography to elaborate on the tourist gaze surrounding these places. The debated issue of etiquette while visiting these sites will also be considered to determine whether the unwritten rules of this interaction affect the overall visual culture. Overall, this dissertation advances the discourse on dark tourism by integrating the concepts of the tourist gaze along with the spectacularization of these sites to illustrate the dynamic and pervasive influence of social media, offering a nuanced perspective on how these sites of tragedy are engaged in the digital age.
Description
Keywords
Turizm, İletişim Bilimleri, Tourism, Communication Sciences
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
145