Implementation of Information Technology Infrastructure Library (itil) Processes

dc.contributor.advisor Bozkuş, Zeki en_US
dc.contributor.author Odabaşı, Selma Yilmaz
dc.contributor.author Bozkuş, Zeki
dc.contributor.other Computer Engineering
dc.date.accessioned 2019-07-12T08:39:29Z en_US
dc.date.available 2019-07-12T08:39:29Z en_US
dc.date.issued 2011 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Science and Engineering: Computer Engineering en_US
dc.description.abstract Several frameworks tools and standards have been included in iT management systems in organizations such as COBiT CMMS. These days iT management is focusing particularly on the de facto standard iTiL for implementing iT service management. The information Technology infrastructure Library (iTiL) is a public framework that describes good practices in iT service management. it has been drawn from both the public and private sectors internationally. iTiL helps organizations to become aware of the business value their iT services provide to internal and external stakeholders. This thesis describes iT Service Management the history and components of iTiL. in addition it contains a case study about analyzing some processes of iTiL for a technology company which has 500 employees all over Turkey headquarter located in istanbul. We implemented six iTiL process steps in this company. We described the implementation details steps and Key Performance indicators (KPi) for each of these processes. in this work incident Management Configuration Management Problem Management Change Management and Service Level Management processes were implemented and the KPis of these processes with other benefits and performance results were reported. -- Abstarct. en_US
dc.description.abstract COBIT ve CMMS gibi birçok çerçeve, araç ve standart kuruluşların Bilgi Teknolojileri (BT) yönetim sistemlerine dahil olmaktadır. Bugünlerde; BT yönetimi, BT servis yönetimi uygulamalarını gerçekleştirmek amacıyla özellikle fiili bir standart olarak kabul edilen Bilgi Teknolojileri Altyapı Kütüphanesi (ITIL) üzerine odaklanmaktadır. Bilgi Teknolojileri Altyapı Kütüphanesi (ITIL), BT servis yönetimi alanında başarı sağlamış pratikleri anlatan genel bir çerçevedir. Uluslararası alanda hem kamu da hem de özel sektörlerde yer edinmiştir. ITIL kuruluşların iç ve dış paydaşlarına sağladıkları BT servislerinin iş değerinin farkına varmalarına yardımcı olmaktadır.Bu tezde Bilgi Teknologileri Servis Yönetimi tanımlanmış, Bilgi Teknolojileri Altyapı Kütüphanesinin tarihi ve bileşenleri anlatılmıştır. Ayrıca, 500 çalışanı olan bir teknoloji firmasında ITIL süreçlerinin analiz edilmesi ile ilgili örnek bir çalışma içermektedir. Bu çalışmada; Olay Yönetimi, Konfigürasyon Yönetimi, Problem Yönetimi, Değişiklik Yönetimi ve Hizmet Seviyesi Yönetimi süreçlerinin analizleri yapılarak belirtilen süreçler ile ilgili anahtar performans gösterge değerleri raporlanmıştır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2329
dc.identifier.yoktezid 286280 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject IT Service Management en_US
dc.subject ITIL (Information Technologies Infrastructure Library) en_US
dc.subject Service Desk en_US
dc.subject Incident Management en_US
dc.subject Configuration Management en_US
dc.subject Problem Management en_US
dc.subject Change Management en_US
dc.subject SLM en_US
dc.subject BT Servis Yönetimi en_US
dc.subject ITIL (Bilgi Teknolojileri Altyapı Kütüphanesi) en_US
dc.subject Servis Masası en_US
dc.subject Olay Yönetimi en_US
dc.subject Konfigürasyon Yönetimi en_US
dc.subject Problem Yönetimi en_US
dc.subject Değişim Yönetimi en_US
dc.subject SLM (Servis Seviyesi Yönetimi) en_US
dc.title Implementation of Information Technology Infrastructure Library (itil) Processes en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 14914cc2-2a09-46be-a429-12ef3a6f5456
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 14914cc2-2a09-46be-a429-12ef3a6f5456
relation.isOrgUnitOfPublication fd8e65fe-c3b3-4435-9682-6cccb638779c
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery fd8e65fe-c3b3-4435-9682-6cccb638779c

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0052960SelmaYilmazOdabasi.pdf
Size:
1.96 MB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections