Sinema eserleri ve sinema eser sahipliğinde doğan haklar

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Kadir Has Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Çalışmamız bir giriş, üç bölüm ve bir de sonuç kısmından oluşmaktadır. İlk bölümünde sinema sanatının Dünya'da ortaya çıkışı ve Türkiye'ye girişine ilişkin genel bilgiler verilmiş, sinemayı oluşturan unsurlar tanıtılmıştır. Ardından Türk Hukukunda sinema eseri kavramı ile sinema eserinin korunma şartları, mevzuattaki kimi değişiklikler ele alınarak anlatılmaya çalışılmış, hukuki niteliği tartışmalı bazı yaratımlar örnek verilerek konu detaylandırılmıştır
As a form of artistic expression that emerged in 1895, cinema has spread across the globe and become one of the most effective tools of communication in a short time. Concordantly, in the domain of law, cinema has acquired a legal status in the domain of intellectual property law and continued to develop as a form of work of art. In this thesis, the emergence and key elements of cinema are briefly explored. Also, the notion of cinema work in Turkish Law and other issues regarding conditions of protection of cinema work, creations that polemically qualify as a work of art in cinema, the notion of authorship in cinema have been discussed. By studying the main topics regarding authorship in the field of cinema, this thesis presents moral and financial rights arising from the authorship, legal qualification of these rights, and legislative amendments depending on cinema works.

Description

Keywords

Eser, Sinema Eseri, Eser Sahipliği, Sinema Eseri Sahipliği, Eser Sahipliğinden Doğan Haklar, Work, Cinema Work, Autorship, Authorship in cinema, Rights Arising From The Authorship

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

Collections