' Media Tools in the ' Museums the Study Case of Istanbul Modern

dc.contributor.advisor Yanardağoğlu, Eylem en_US
dc.contributor.author Bayrak, Ayça
dc.contributor.author Yanardağoğlu, Eylem
dc.contributor.other New Media
dc.date.accessioned 2020-06-23T12:07:34Z en_US
dc.date.available 2020-06-23T12:07:34Z en_US
dc.date.issued 2014 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yeni Medya Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences en_US
dc.description.abstract Technology and the individual have a reciprocal and transformative relation and the area, which is affected by this relation, is more sophisticated than the idea that technology is shaping the society. To understand the sophistication of the relation between technology and the society; historical, cultural, economic and sociologic dimensions should be considered rather than "techno-deterministic" descriptions for the topic. In order to express the developments in the area of media; the concept "new media", of which its definition and its specifications are still debated for its aspects such as interactivity and empowering the democracy, should be considered in a critical way. The museums are an important part of the cultural life; and the restructuring of the museums in parallel to technological developments should be evaluated in the axis of "New Museology" with the above critical perspective. In this research, it is aimed to understand the effects and the contributions of the "New Media" tools to the user experience in "New Museums", where the main focal point is shifted from the exhibited objects to the visitors. For this, the case study of the Istanbul Museum of Modern Art was examined; a survey about the awareness and the use of "New Media" tools among the visitors of the museum was done. The "New Media" tools in Istanbul Museum of Modern Art have been reevaluated in the axis of "New Museology" according to the visitor surveys. en_US
dc.description.abstract Teknoloji ve birey birbirileriyle karşılıklı ve dönüştürücü bir ilişki içindedir ve bu ilişkinin etkilediği alan, teknolojik araçların toplumu şekillendirdiği fikrine indirgenemeyecek kadar çok yönlüdür. Teknoloji ile toplum arasındaki ilişkinin çok yönlülüğünü anlamak için, ''techno-deterministic'' açıklamalardan ziyade bu ilişkiyi tarihsel, kültürel, ekonomik, sosyolojik boyutları ile de ele almak gereklidir. Medya alanında gerçekleşen gelişmeleri ifade etmek için, tanımı ve özellikleri üzerine yapılan tartışmaların halen devam ettiği ''yeni medya'' kavramının etkileşim (interactivity) ve demokrasiyi güçlendirme yönü her zaman eleştirel bir bakış açısıyla ele alınmalıdır. Kültürel yaşamın önemli bir parçası olan müzelerin bu teknolojik değişimlerle paralel olarak yeniden yapılanması ''Yeni Müzecilik'' ekseninde değerlendirilirken de bu eleştirel bakış açısı göz önünde bulundurulmalıdır. Araştırmada ''Yeni Medya'' araçlarının, odağını sergilediği nesnelerden ziyaretçiye çeviren ''Yeni Müze''lerde kullanıcı deneyimine etkisi ve katkısını anlamak için örnek olay çalışması olarak İstanbul Modern ele alınmış, müzenin ziyaretçileriyle İstanbul Modern'in kullandığı ''Yeni Medya'' araçlarının farkındalığı ve kullanımı üzerine anket yapılmıştır. İstanbul Modern'deki ''Yeni Medya'' araçları, ziyaretçi anketleri ışığında ''Yeni Müzecilik'' ekseninde yeniden değerlendirilmiştir. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2950
dc.identifier.yoktezid 358389 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject New media en_US
dc.subject New museology en_US
dc.subject Istanbul Modern en_US
dc.subject Visitor experience en_US
dc.subject Techno-determinism en_US
dc.title ' Media Tools in the ' Museums the Study Case of Istanbul Modern en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication b95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery b95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isOrgUnitOfPublication b5858033-f7be-4c13-85ee-abb8e71cacd9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery b5858033-f7be-4c13-85ee-abb8e71cacd9

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
New Media Tools In The New Museums The Study Case Of Istanbul Modern.pdf
Size:
6.64 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections