Küçük ve orta boy işletmelerde ihracata yönelik teşvikler

dc.contributor.advisorYörük, Ahmeten_US
dc.contributor.authorYörük, Ahmet
dc.date.accessioned2020-08-17T09:18:03Zen_US
dc.date.available2020-08-17T09:18:03Zen_US
dc.date.issued2003en_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalıen_US
dc.department-tempKadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Business Administration en_US
dc.description.abstractGloballeşen dünyamızda tüm ülkeler bir diğerinin ihraç pazarı haline gelmektedir. Dünya ekonomisi daha entegre olurken, yerel standartlar yerini küçük ve orta ölçekli işletmelerimizin de uymak zorunda olduğu uluslar arası standartlara bırakmakta ve ülke sermayesinin tabana yayılmasında, yeni ürünler geliştirilmesinde, yeni iş imkanları oluşturulmasında dışa açık büyümeyi gerçekleştirmesinde lokomotif güç olarak görülmektedir. Küçük ve orta boy işletmelerin ekonomi içinde bu kadar önemli olmasının bir başka nedeni ise, küreselleşme yolundaki dünya ticaretinin değişime uğraması ve ülkelerin çetin rekabet ortamında kendilerini bulmuş olmalarıdır. Bu rekabetin adı da ihracattır. Üretim ve satım, yurtdışına açılma yolunda desteklenmiş olan KOBİ bu yolda en büyük anahtar rolü üslenecektir. KOBİ' lere uluslar arası pazarda rekabet imkanı sağlanması ancak ve ancak onlara destek verilmesi, teknoloji, finansman, pazarlama ve üretim sorunlarına çözüm bulunması suretiyle olacak ve ülkenin gelişmesi ve büyümesi ekonominin içinde büyük bir yeri olan KOBİ' lerin yapacakları ihracatla meydana gelecektir. Sanayileşmiş ülkelerin bugünkü durumlarına ulaşmalarında önemli rol oynayan küçük ve orta boy işletmeler, gelişmekte olan ülkelerin bu çabalarının başarıya ulaşmasında da önemli işlevleri yerine getirirler. Yani küçük ve orta boy işletmeleri desteklemeyen onlara yardımcı olmayan bir ekonomik sistemin gelişmesi oldukça güçtür. Bu çalışmamda ülke ekonomilerinde kapladıkları yer açısından önemli bir yere sahip küçük ve orta boy işletmelerin, uygulanacak teşvik ve desteklerle yurt dışına açılması ve dünya' da mevcut rakipleri ile günümüzde yaşanan etkin rekabet ortamında rekabet ederek varlıklarını ve gelişmelerini sürdürebilmeleri sağlanmaktır.Bu temel hedefi gerçekleştirirken, gelişmiş ülkelerle ülkemizdeki küçük ve orta boy işletmelerin tanımı, ekonomideki durumları ve dünyada ihracata verilen teşvikler açısından karşılaştırılması yapılmıştır. Karşılaştırma ile, küçük ve orta boy işletmelerin teşvik edilerek yurt dışına açılması sağlanmasıyla ülkelerin kalkınma ve büyümelerindeki en önemli faktör olan "ihracatın" önemini bir kez daha belirtilmekte ve ülkelerin kalkınma ve büyümelerinin küçük ve orta boy işletmelerin uygulanacak ihracat teşvikleri ile dışa açılmalarını sağlanıp ülkeye döviz girişinin sağlanması ile yani, "küçük ve orta boy işletmelerin ihracat teşvik edilerek ülke kalkınma hamlesinin gerçekleşebileceği " vurgulanmaktadır. Çalışmamda bu oluşumun gerçekleştirile bilmesi için, dünya ekonomisinde söz sahibi olmuş ülkelerin küçük ve orta boy işletmeler uyguladıkları ihracat teşvikleri incelenmiş ve bunlar açıklanarak buna benzer teşviklerin ülkemizdeki uygulamalarından bahsedilmiştir. Çalışma dört ana temel bölümden oluşmakta olup, birinci bölümde küçük ve orta boy işletme kavramı Dünya' da ve Türkiye'deki tanımlan ile verilmiş, ikinci bölümde küçük ve orta boy işletmelerin ülke ekonomilerindeki ve ihracattaki yerlerin hakkında açıklama yapılmıştır. Çalışmanın son iki bölümünü ise, tezin temel hedefine ulaşmasındaki itici güç olan küçük ve orta boy işletmeler Dünya' da ve Türkiye'de uygulanan ihracat yönelik teşvikler hakkında açıklama yapılmıştır. Yapılan bu açıklamalarla sonuç bölümünde, ekonomi de bu kadar önemli bir noktada bulunan küçük ve orta boy işletmelerin ihracata yöneltilebilmesi için bilhassa devlet ve diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından desteklenmesiningerektiği ve bu tip işletmeler ihracat yönünde ayrı bir destek verilerek ihracata yönlendirilmesinin gerektiği belirtilmiştir. Desteklenen işletmelerin yurtdışına açılarak ülkeye döviz girmesiyle, ülkenin bir kalkınma hamlesine girerek Dünya medeniyetleri arasındaki yerini en iyi şekilde alacağı vurgulanmıştır.en_US
dc.description.abstractIn the world getting more global each day, all countries become the export market of another. While the world economy gets more integrated, the local standards are replaced by international standards to which little and medium sized corporations must conform and they are seen as locomotive power for transmitting the country's capital to the public, development of new products, creation of new work possibilities and realization of development open to external sources. An other reason of such importance of little and medium sized corporations, is that the world trade going towards globalization has changed and the countries have found themselves in a difficult competitive environment. And the name of this competition is exportation. KOBİ which is supported in production, sales and opening towards abroad will undertaken the key role in this path. If possibility of competition is wanted to be provided for KOBİ's in international market, they must be supported and their problems of technology, financement, marketing and production must be solved. The development and improvement of the country will be achieved with the exports of KOBİ's that have an important place in economy. Little and medium sized corporations (KOBİ's) playing an important role for achieving the present status of industrialized countries perform also functions in the achievement of such efforts of the developing countries. That means it is difficult for an economical system to develop if it doesn't support, give assistance to little and medium sized corporations. I tried to explain in this work that how it is important for little and medium sized corporations having an important place in the country's economy to open to abroad with the help of the supports and encouragement to be given and to survive their existence and development by competing with their existing competitors in the world in an effective competitive environment. IVWhen realizing this basic purpose, I made a comparison between the little and medium sized corporations in developed countries and in our country with respect to their definition, status in economy and encouragement given in the world to exportation. By means of this comparison, I tried to re-emphasize the importance of "exportation" which is an important factor in the development and strengthening of the countries by providing means to and encouragement to little and medium sized corporations to open abroad and to stress upon the fact that the development and improvement of the countries will be ensured by foreign exchange flow into the country by ensuring opening of abroad of little and medium sized corporations with exportation encouragements to be applied; namely that "the development attack of any country can be realized by encouraging the exportation of little and medium sized corporations". In order to achieve this purpose, I examined in my work the exportation encouragement applied by the countries having a word upon world economy to their little and medium sized corporations and these are explained and applications in our country of similar encouragement are mentioned. My work consists of four main sections and in the first section the definition of little and medium sized corporation in the world and in Turkey is given and in the second section explanation is made about the place of little and medium sized corporations in the economy and exportation of countries. And in the last two sections of my work, I explained little and medium sized corporations which is the locomotive power in realizing the basic purpose of the thesis and the encouragement given for exportation in the world and in Turkey. As a result of these explanations, in the conclusion section I mentioned that little and medium sized corporations located at such in important place of economy should be supported especially by state and other public institutions and UÇURDU* %c.\~ "establishments in order to be directed toward exportation and that these corporations should be given a separate support for exportation and directed toward exportation. It is also emphasized that when supported corporations open towards abroad and bring foreign exchange to the country, the country will be able to start a development move and will find its deserved place among world civilizations.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/3177
dc.identifier.yoktezid126292en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherKadir Has Üniversitesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKOBİen_US
dc.subjectTeşvikleren_US
dc.subjectİhracaten_US
dc.subjectİhracat teşviklerien_US
dc.subjectSmall and Medium Sized Firmsen_US
dc.subjectIncentivesen_US
dc.subjectExporten_US
dc.subjectExport promotionen_US
dc.titleKüçük ve orta boy işletmelerde ihracata yönelik teşvikleren_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationcf4b1f02-53cf-4609-ac1a-83d50efce6cb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverycf4b1f02-53cf-4609-ac1a-83d50efce6cb

Files

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections