Facebook Usage for the Women Between the Ages 55-65 Years Old

dc.contributor.advisor Yanardağoğlu, Eylem en_US
dc.contributor.author Daloğulları, Deniz
dc.contributor.author Yanardağoğlu, Eylem
dc.contributor.other New Media
dc.date.accessioned 2020-06-16T10:33:48Z en_US
dc.date.available 2020-06-16T10:33:48Z en_US
dc.date.issued 2016 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yeni Medya Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : New Media  en_US
dc.description.abstract The current study investigates the special in-group dynamics of women between 55-65 years, and demonstrates the need for "Facebook usage" for that specific age group. The research question assesses the reasons behind the Facebook usage need and intention, for the women between 55-65 years. It is true that the underlying reasons behind social media usage is related to many sociologic and psychological factors, and the Facebook usage of women aged between 55-65 can only be explained by first examining the sociologic and psychological needs of the women in the group. The current study is important at the point of being the first study in Turkey, which especially focuses on the social media usage of middle-aged women, rather than focusing on the social media usage trends among youth, and which investigates the underlying hidden reasons behind Facebook usage. In the scope of the research, interviews are conducted with 15 participants and the results are investigated by sentiment and qualitative analysis. Participants are 55-65 year old women and in addition to that conducted with 10 participant 18-35 year old women for comparison. According to the results of the study, it is found out that women aged between 55 and 65 mainly use Facebook for the reasons of self-actualization, socialization and self-valuation. In addition, even though the middle aged women use Facebook in the same amount or less than the young people, they attach a higher meaning on Facebook. It can also be said that women in 55-65 age group relate Facebook with their self-identity. en_US
dc.description.abstract Mevcut çalışma 55-65 yaş aralığındaki kadınların demografik özelliklerini ve bu yaş grubundaki kadınların Facebook kullanımının ne şekilde geliştiğini ve söz konusu yaş grubu için Facebook kullanımının altında yatan sebepleri incelemektedir. Özellikle bu yaş grubundaki kadınlarda Facebook kullanımının sosyolojik ve psikolojik faktörlerle yakından ilişkili olduğunu söylemek mümkündür. Bu kapsamda, mevcut çalışma, gençlerden ziyade orta yaş grubundaki kadınlarda Facebook kullanımını inceleyen ve 55-65 yaş arası kadınları Facebook kullanma ihtiyacına iten sebepleri araştıran ilk çalışma olması bakımından büyük önem taşımaktadır. Araştırma kapsamında 55-65 yaş aralıklarındaki kadın 15 katılımcıyla röportaj yapılmış, sonuçlar duygu analizi ve kalitatif analiz yöntemiyle incelenmiştir. Karşılaştırma için 18-35 yaş aralıklarındaki 10 katılımcı ile de görüşülmüştür. Çalışmanın sonuçlarına göre, 55-65 yaş aralığındaki kadınlar kendilerini gerçekleştirme, sosyalleşme ve kendilerini değerli hissetme sebepleriyle Facebook kullanmaktadırlar. Buna ek olarak, 55-65 yaş arası kullanıcılar gençlere oranla Facebook'u daha az kullansalar dahi, Facebook'a daha derin ve kişisel anlamlar yüklemekte, Facebook'ta yarattıkları kimlikleri kendi öz kimlikleriyle özdeşleştirmektedirler. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2906
dc.identifier.yoktezid 436963 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess en_US
dc.subject Facebook en_US
dc.subject Social Media Identity en_US
dc.subject 55-65 Years Old Women en_US
dc.subject Socializing en_US
dc.subject Ideal Self en_US
dc.subject Social Pressure en_US
dc.subject Self-actualizing en_US
dc.subject Sosyal Medya Kimliği en_US
dc.subject Orta Yaş Ve Üstü Kadınlar en_US
dc.subject Sosyalleşme en_US
dc.subject İdeal Kİşilik en_US
dc.subject Sosyal Baskı en_US
dc.subject Kendini Gerçekleştirme en_US
dc.title Facebook Usage for the Women Between the Ages 55-65 Years Old en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication b95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery b95e3c8a-04d7-4e41-bd4e-6e401f1a691a
relation.isOrgUnitOfPublication b5858033-f7be-4c13-85ee-abb8e71cacd9
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery b5858033-f7be-4c13-85ee-abb8e71cacd9

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Facebook Usage For The Women Between The Ages 55 And 65 Years Old.pdf
Size:
26.73 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections