Akın, Afife İdil

Loading...
Profile Picture
Name Variants
AKIN, AFIFE İDIL
Afife Idil, Akin
Akin,A.I.
AKIN, Afife İdil
Akin, Afife İDil
Akin,Afife Idil
Afife İdil Akın
Afife İdil AKIN
A. İ. Akın
AFIFE İDIL AKIN
A., Afife Idil
Akın, AFIFE İDIL
A., Afife İdil
Akin, Afife Idil
A. Akın
Akın, A.
Akın, Afife İdil
Akın, A. İ.
Akın,A.İ.
A.,Afife Idil
Akin,A.İ.
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
idil.akin@khas.edu.tr
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

3

Articles

2

Citation Count

1

Supervised Theses

1

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Article
    Citation Count: 0
    Offside politics during the democratic erosion: social movements and May 2023 presidential election cycle in Turkey
    (Routledge, 2024) Türkoğlu, Didem; Akın, Afife İdil
    In this article, we demonstrate how social movements try to adjust to closing political opportunities during democratic erosion with a case study of the 2023 electoral cycle in Turkey. Using the framework of Doug McAdam and Sidney Tarrow’s analysis of the reciprocal relationship between social movements and elections, we conclude that many previously influential movements found themselves offside as the political field and the rules of the game changed. The peculiarities of this case provide insights to social movement scholars to study changing structural factors in countries that experience democratic backsliding to various degrees. While anti-incumbent movements and parties react to democratic erosion/try to prevent it by becoming more active, the right-wing movements might strengthen these regimes through alliances. © 2024 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.
  • Article
    Citation Count: 1
    The impacts of processes of digitalization on the reception of contemporary art in Turkey during Covid-19
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Akın, Afife İdil; Sunam, Aylin; Akin, Afife Idil; Bicakci, Hilal; Kaplan, Arda
    During the Covid-19 pandemic, internet-based technologies have become a lifeline for artists, art professionals, and audiences. The widespread usage of digital formats and techniques in the production and presentation of artworks has made contemporary art practices more accessible and thus open to being experienced. On that point, we ask: How has contemporary art, which rapidly shifted to digital platforms soon after the outbreak of the pandemic, been received in light of these transformations? By means of an online survey (N = 627), we examined the art-viewing habits of contemporary art audiences in Turkey, exploring how they have changed in the course of the pandemic and how that shift has been reflected in their experiences. Our findings reveal that while audiences have been willing to engage with online art content, the virtual realm cannot and will not be able to replace the physical experience of going to art venues in person.
  • Master Thesis
    Abjeksiyona dair tarihyazımları: Güncel Türkiye ödenekli tiyatrosunda Ermeni hafızası
    (2023) Akın, Afife İdil; Akın, Afife İdil; Altınay, Rüstem Ertuğ
    Türkiye'nin siyasi ve kültürel sahnesi, son zamanlarda hafıza anlatılarının yaygınlaşması ve geçmişle yüzleşmeye yönelik aktif bir gündem ile dönüşmüştür. Bu bağlamda, Ermeni hafızası özellikle son yirmi yılda sadece siyasette ve uluslararası akademik çalışmalarda değil, kültürel ve kamusal alanda da önemli bir görünürlük kazanmıştır. Bağımsız ve ödenekli tiyatrolar, büyük ölçüde farklı şekillerde olsa da Ermenilerin şimdiye kadar ihmal edilmiş tarihlerinin dile getirilmesinde kilit bir rol oynamıştır. Genellikle siyasi açıdan hassas konuları ele alan bağımsız tiyatroların aksine, ödenekli tiyatrolar bilhassa tiyatro tarihine yer vererek Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye'de Avrupa tarzı tiyatronun gelişiminde Ermenilerin rolüne ışık tutar. Ulus-devletin resmî ideolojisi ile karmaşık bir ilişki sürdürmelerine ve geniş ve çeşitli izleyici kitlelerine ulaşmalarına rağmen, Ermeni hafızasına dair ödenekli tiyatro yapımları güncel akademik tartışmaların çoğunlukla dışında kalmışlardır. Bu tez, bu boşluğu doldurabilmek için ödenekli tiyatroyu, toplumsal belleğin aktarımı ve dönüşümü ve tarihyazımına yönelik normatif yaklaşımlara itiraz için önemli bir alan olarak araştırır. Benzersiz bir biçimde ikircikli olan iki ödenekli tiyatro yapımına, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları'nın Kantocu (2005) ve Şark Dişçisi (2011) oyunlarına, odaklanıyorum. Kantocu ve Şark Dişçisi, farklı siyasi duruşları aracılığıyla güncel Ermeni hafıza patlamasına katkıda bulunurken, revizyonist tiyatro tarihyazımının ödenekli tiyatrolarda sahnelenmesinin, doğrudan ve dolaylı olarak, ulus-devletin inşa sürecinde azınlıkların abjeksiyon süreçlerinin bir eleştirisi olarak hizmet ettiğini ortaya koyar. Bu tez, tiyatro ve performans çalışmalarında abjeksiyon teorisi üzerine olan mevcut literatüre 'abjeksiyona dair tarihyazımları' çerçevesini önererek katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Böylelikle tiyatro tarihi oyunlarını abjeksiyona dair tarihyazımları olarak inceleyerek ana akım bağlamlarda azınlık hafızasına yönelik politik olarak ilerici ve muhafazakâr yaklaşımların iç içe geçmesini analiz eder.