Akser, Ali Murat

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Akser, Ali Murat
A.,Akser
A. M. Akser
Ali Murat, Akser
Akser, Ali Murat
A.,Akser
A. M. Akser
Ali Murat, Akser
Akser, Murat
Akser, Murat
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Makser@khas.edu.tr
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

33

Articles

8

Citation Count

0

Supervised Theses

20

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 33
  • Master Thesis
    Gazete Yayıncılığında Muhafazakarlık Söyleminin Değişimi 2003 - 2008
    (Kadir Has Üniversitesi, 2012) Aydın, Sumru; Akser, Murat
    Bu tez, 2003 ve 2008 yıllarında kadına yönelik şiddet haberlerinde muhafazakarlık söyleminin seçilmiş üç gazetede nasıl değiştiğini göstermeyi amaçlamaktadır. Seçilen gazetelere ait haberler niceliksel ve niteliksel olarak incelenmiştir. Kadına yönelik şiddet haberlerinde üç gazetenin aynı olayı farklı yaklaşımlarla haber yaptığı saptanmıştır. Bu yaklaşımlar suçlama, örtme ve abartma olarak özetlenebilir.
  • Article
    Citation Count: 81
    Media and Democracy in Turkey: Toward a Model of Neoliberal Media Autocracy
    (2012) Baybars Hawks, Banu; Akser, Murat
    This paper reveals the ways in which media autocracy operates on political, judicial, economic and discursive levels in post-2007 Turkish media. Newsmakers in Turkey currently experience five different systemic kinds of neoliberal government pressures to keep their voice down: conglomerate pressure, judicial suppression, online banishment, surveillance defamation and accreditation discrimination. The progression of restrictions on media freedom has increased in volume annually since 2007; this includes pressure on the Dogan Media Group, the YouTube ban, arrests of journalists in the Ergenekon trials, phone tapping/taping of political figures and the exclusion of all unfriendly reporters from political circles. The levels and tools of this autocracy eventually lead to certain conclusions about the qualities of this media environment: it is a historically conservative, redistributive, panoptic and discriminatory media autocracy.
  • Conference Object
    Citation Count: 0
    Digital Citizenship From Below: Turkish State Versus Youtube
    (Int Business Information Management Assoc-Ibima, 2018) Baybars Hawks, Banu; Akser, Murat
    This study aims to give a historically situated analysis of the YouTube ban as seen by Turkish internet users during the first YouTube ban period between 2007-10. The content is used from online Turkish anonymous user platform, eksi sozluk, (sour dictionary). The aim is to test whether there is a civil society response to the ban which political elites and ordinary citizens contest the necessity of access to global social media networks. The main focus of this research paper is the kinds of discourse the Turkish online community used to protest the ban during the first YouTube ban. Through a combination content analysis and discourse analysis the bloggers reactions are coded and indexed to decipher the discourse produced as an active resistance/criticism against the YouTube. The response to YouTube ban that come from Turkish internet users (from below) and was critical in times of global events effecting the usage of internet and was not silenced between these events. As long as they remained anonymous (not organized action) Turkish bloggers utilized their rights for online expression. Frequency of critical blog entries increase in times of events critical of government's YouTube ban. The response to the ban is either based on condemning it or offering ways around the ban; but not calling for united action. Anonymity of the user increases the level of criticism and participation. Finally, both the government authorities and NGOs expect individual action but demand organized corporate action
  • Master Thesis
    Son Dönem Dünya Sinemasında "anne-oğul" ve "anne-kız" İlişkilerine Psikanalitik Yaklaşım
    (Kadir Has Üniversitesi, 2013) Pakalın, Fatma Dilek; Akser, Murat
    Anne Tutulması adını verdiğim Son Dönem Dünya Sinemasında Anne- Oğul ve Anne- Kız İlişkilerine Psikanalitik Yaklaşım alt baĢlıklı tez çalışmamda çağdaş Dünya sineması ve Türk sinemasında „anne- çocuk‟ ilişkileri üzerine kurulu filmlerden gerekli bulduğum örnekleri Sigmund Freud‟un Oedipus Kompleksi, Jacquez Lacan‟ın Ayna Evresi ile ilişkilendirip, Carl Gustav Jung ve Gilles Deleuze‟ün bu bağlamdaki görüşlerine de değinerek inceleyeceğim. Dramatik yapılı bu filmlerin psikanalizle örtüşme ve birbirleriyle kesişme noktaları nelerdir, kitle psikolojisinin, aile kavramı ve evlilik kurumunun psikanalize katkısı, genel işlevini yitirmiş ailenin rolü nedir? Yönetmenler psikanalizin sinema perdesinden aktarımında anlamı ifade edebilmede ne kadar başarılı olmuşlardır? Yetersizlik ve ödünlerinin nedenleri nelerdir? Amacım bu soruların yanıtlarını yazılı ve görsel kaynaklara, kendi yaşamımdaki gözlemlerime, deneyimlerime ve varsayımlarıma dayanarak vermektir. Bu konuyu seçmemin bir nedeni de, hem kadın hem anne olarak özel yaşantımda bu konumun merkezinde rol almamdır. vi Anneke Smelik‟in Feminist Sinema Ve Film Teorisi Ve Ayna Çatladı adlı kitabında Halpern Martineau ve Kobena Mercer‟den aktardığı iki söz dizini vardır. Martineau, "Eğer bir filmin bir kadın tarafından çekildiğini biliyorsanız bu bilgiyi görmezden gelmeyin. Yapılan iş kendini belli eder…", Mercer de, "… düzene ve düzenin kültürel egemenliğine karĢı koyan kültürel pratiklerin failliği meselesi, kimin konuştuğunun gerçekten önemli olduğunu düşündürüyor," der. Zaten Freud‟un Oedipus Kompleksi de ilk önce kendisinde hissettiği, babasını öldürüp annesine sahip olma duygusundan doğmamış mıydı? Kız ve erkek çocukların patolojik sorunu anne bağımlılığını irdeleyen bu çalışmamın sinemaya farklı pencereden giren bir ışık olacağına, sinemasal literatüre yeni bir bakış açısı kazandıracağına inanıyorum.
  • Article
    Citation Count: 0
    Nation, Genre and Female Performance in Canadian Cinema
    (Univ Pittsburgh, Univ Library System, 2013) Akser, Murat
    This paper outlines a theory of style and performance in Canadian film based on geography, gender and genre. It is possible to form a theory of Canadian cinema based on theme-genre (strong women, nature as oppressor in dysfunctional family melodramas) in which female characters, as well as their personas, interact with both a physical geography and a social space to define a Canadian identity.
  • Master Thesis
    Yakın Dönem Türk Sinemasında Varoşculuk ve Yabancılaşma
    (Kadir Has Üniversitesi, 2013) Nas, İrem; Akser, Murat
    20. yüzyıl insanının en büyük problemlerinden olan yabancılaşma sorununun, incelenecek yakın dönem Türk sineması örneklerinde varoluşçu felsefe açısından nasıl yorumlandığı, ne şekilde kurgulandığı ve akımın yabancılaşmayı gösterme bağlamında etkilerinin son dönemde yoğunluk kazanmasının nedenlerini ortaya koymak çalışmamın amacı olacaktır. Tez çalışmasının birinci bölümünde kavram olarak varoluşçuluk ve varoluşçu felsefe akımı içindeki yabancılaşma tanımlarına değinilecek, ikinci bölümde varoluşçuluğun dünya ve Türk sinemasındaki etkilerine yer verilecektir. Üçüncü bölümde de Türk sinemasının üç genç yönetmeninin filmi (Semih Kaplanoğlu/Meleğin Düşüşü, Özcan Alper/Sonbahar, Seren Yüce/Çoğunluk) varoluşçu izlekler açısından incelenecektir.
  • Article
    Citation Count: 0
    Return To Reality: Towards a More Tactile Cognition of Film Theory
    (Univ Pittsburgh, Univ Library System, 2012) Akser, Murat
    Film theory has lost itself in the woods among debates of the mind and the senses. Ther are those who are interested in a more tactile sense of the real in film studies. This issue of CINEJ focuses on the documentary truth and how it aims to present us a real and a better world.
  • Editorial
    Citation Count: 0
    Editorial
    (Univ Pittsburgh, Univ Library System, 2013) Akser, Murat
    This issue of CINEJ deals with approaches to films from different parts of the world ranging from India and China to Italy and Canada. Detailed analyses on films about Ghandi, docufictions on New York City, reflections of contemporary terror in historical cinema, Chinese Soft Film Movement, road movies, religious identification in films, documemory, Italian neorealism and female performance in Canadian cinema are presented in this issue.
  • Master Thesis
    Türkiye'de 1980-2010 Yılları Arasındaki Gazete İlanlarında İmaj Kavramı: Marka Örneği Bağlamında Değerlendirilmesi
    (Kadir Has Üniversitesi, 2012) Öztürk, Vildan; Kuru, Nur Balkir; Akser, Murat
    Günlük hayatımızda imajlarla kuşatılmış olarak yaşıyoruz. İnsanlar iletişim kurmak için henüz kullanabilecekleri ortak bir dil geliştirmemiş oldukları dönemlerde görsel imgeler yardımı ile anlaşabilmekteydiler. İletişimsel bir ihtiyacı karşılamaya yönelik geliştirilmiş olan bu yöntem günümüzde geçerliliğini hala korumaktadır. Anlatılmak istenen mesajın hedefine ulaşmasını en kısa sürede sağlayan bu yöntem reklamlarda ve birçok alanda etkili bir şekilde kullanılır.Bu tez çalışmasında imaj kavramı bir marka örneği üzerinden değerlendirilmiştir. Türkiye'deki gazetelerde 1980-2010 yılları arasındaki dönemde yayınlanmış, marka örneği olarak Arçelik firmasının reklamlarından oluşturulan örneklemler üzerinden kavramın dönemsel değişimleri incelenmiştir. İçerik analizi yöntemi ile çözümlemesi yapılan bu reklamlarda, marka imajına ait kategoriler ile yıllara ait söylemler arasındaki ilişki ve bu söylemler üzerinden toplumun yaşam tarzı özellikleri ortaya çıkarılmıştır.Anahtar Kelimeler: İmaj, Kültür, Postmodernizm, Tüketim, Reklam, İçerik
  • Article
    Citation Count: 6
    Repressed media and illiberal politics in Turkey: the persistence of fear
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Akser, Murat; Baybars, Banu
    This article examines the historical roots of the role of successive Turkish governments' fear of media and Turkish media's fear of government authority with respect to the development of press freedom over the long run and closely analyzes the historical pressures imposed on journalists through legal and informal means. We focus particularly on the economic and political pressure on the media in Turkey and offer three arguments regarding the fear in Turkish media: (1) Media fear is historical rather than a rupture that happened during the Justice and Development Party era; (2) out of fear of losing power, the governments use structural, legislative and extra-legal factors to the advantage of the ruling party to support a friendly media-ecology; and (3) the repressed media attempt to come out of this ecology of fear by utilizing new tactics of reporting, such as alternative media and citizen journalism.