Türkiye'de Dizi Sektöründe ve Dizi Senaryosu Yazım Süreçlerinde Prekaryalaşma
Loading...
Files
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kadir Has Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Especially in the last twenty years domestic television series are among the productions that the television audience has shown the most interest. Nevertheless, almost all sector employees are being faced with precarious working conditions during the production process of domestic television series, covering the evening line of almost every mainstream television channel. This thesis focuses upon the forms of precariat experienced by scriptwriters by addressing the working conditions in the television series industry. In line with the research findings carried out within the framework of the thesis study, the main argument of this study is that the lead scriptwriters and the scenario teams working at a lower level in the television series industry have experienced the precarization process in a striking way. Within the framework of the thesis, with the aim of presenting the validity of the main argument, one-to-one semi-structured in-depth interviews were conducted with nine scriptwriters, and their views on their own labor processes were taken. In quantitative research, an online survey was conducted by reaching 125 sector employees, 79 of whom were scriptwriters.
Yerli diziler, özellikle son yirmi yıldır Türkiye'de televizyon seyircisinin en fazla ilgi gösterdiği yapımlar arasında yer almaktadır. Buna karşın her ana akım televizyon kanalının akşam kuşağını kaplayan yerli dizilerin üretim sürecinde ise, neredeyse tüm sektör çalışanları güvencesiz çalışma koşulları ile karşı karşıya kalmaktadır. Bu tez, dizi sektöründeki çalışma koşullarını ele alarak, senaryo yazarlarının deneyimlediği prekarya biçimlerine odaklanmaktadır. Tez çalışması çerçevesinde gerçekleştirilen araştırma bulguları doğrultusunda bu çalışmanın ana argümanı, dizi sektöründe yer alan baş senaristler ve bir alt kademede çalışan senaryo ekiplerinin prekaryalaşma sürecini çarpıcı biçimde yaşadığıdır. Ana argümanın geçerliliğinin ortaya konması hedefiyle tez çerçevesinde dokuz senaryo yazarı ile yarı yapılandırılmış derinlemesine birebir görüşmeler yapılıp, senaryo yazarlarının kendi emek süreçleri hakkındaki görüşleri alınmıştır. Niceliksel araştırma dahilinde ise 79'u senaryo yazarı 125 sektör çalışanına ulaşılarak, çevrimiçi anket çalışması yapılmıştır.
Yerli diziler, özellikle son yirmi yıldır Türkiye'de televizyon seyircisinin en fazla ilgi gösterdiği yapımlar arasında yer almaktadır. Buna karşın her ana akım televizyon kanalının akşam kuşağını kaplayan yerli dizilerin üretim sürecinde ise, neredeyse tüm sektör çalışanları güvencesiz çalışma koşulları ile karşı karşıya kalmaktadır. Bu tez, dizi sektöründeki çalışma koşullarını ele alarak, senaryo yazarlarının deneyimlediği prekarya biçimlerine odaklanmaktadır. Tez çalışması çerçevesinde gerçekleştirilen araştırma bulguları doğrultusunda bu çalışmanın ana argümanı, dizi sektöründe yer alan baş senaristler ve bir alt kademede çalışan senaryo ekiplerinin prekaryalaşma sürecini çarpıcı biçimde yaşadığıdır. Ana argümanın geçerliliğinin ortaya konması hedefiyle tez çerçevesinde dokuz senaryo yazarı ile yarı yapılandırılmış derinlemesine birebir görüşmeler yapılıp, senaryo yazarlarının kendi emek süreçleri hakkındaki görüşleri alınmıştır. Niceliksel araştırma dahilinde ise 79'u senaryo yazarı 125 sektör çalışanına ulaşılarak, çevrimiçi anket çalışması yapılmıştır.
Description
Keywords
Sahne ve Görüntü Sanatları, Performing and Visual Arts
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
1
End Page
92