Türkiye'nin Güney Kafkasya Politikasında Ermenistan

Loading...
Thumbnail Image

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Kadir Has Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra Güney Kafkasya bölgesindeki üç yeni devletin bağımsızlığını herhangi bir ayırım gözetmeksizin 1991 yılında tanıyan Türkiye özellikle, ortak dil, kültür ve tarihi paylaştığı Azerbaycan'la yakın bir ortaklık ilişkisi geliştirmiştir. Kafkasya politikasının temelini bölgenin sahip olduğu enerji kaynakları oluşturmuştur. Bu kapsamda Azerbaycan önem arz ederken Gürcistan ise bu kaynakların Türkiye'ye aktarımında önemli bir ülkedir. Türkiye'nin Güney Kafkasya'da sorunlu ilişki içinde olduğu tek devlet Ermenistan'dır.Çalışma kapsamında; giriş bölümünde konunun içeri, amacı ve metodolojisi belirtilmiştir. İkinci bölümde teorik alanda mutlak ve göreceli kazanç kavramları ve bölgenin siyasi yapısı bu teorik eksende incelenmiştir. Üçüncü bölümde, Güney Kafkasya jeopolitiğinde, Ermenistan'ın yeri ve Azerbaycan ile rekabetine değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, Amerika ve Rusya'nın Güney Kafkasya politikası ve bu politika ekseninde Ermenistan ile olan ilişkileri ele alınmıştır. Dördüncü bölümde Türkiye'nin Güney Kafkasya politikası ve bu politikada Ermenistan ile olan ilişkisi değerlendirilmiştir. Türkiye-Ermenistan ilişkilerinde, ?futbol diplomasisi? ile başlayan normalleşme sürecinde; soykırım iddiaları, Ermeni diaspora faaliyetleri, Dağlık Karabağ, ?Kardeş? ülke Azerbaycan ve Rusya faktörleri değerlendirilmiştir. Sonuçta, Türkiye-Ermenistan ilişkilerinde kazan-kazan politikasının realitesi tartışılmıştır.
After the dissolution of the Soviet Union, Republic of Turkey has been recognized three new states? independence without distinction of any kind in the Southern Caucasus geopolitical region in 1991. Azerbaijan is the one of those three states that Republic of Turkey developed close partnership with due to the both nations? common language, culture and history. Natural energy resources have taken the top priority while defining the Caucasus foreign policy. In this scope, even though Azerbaijan stands out as an important country, Georgia plays an important role as well transferring these resources into Turkey. The only country that the Republic of Turkey has political difficulties in Southern Caucasus region is Armenia.In the scope of this study, Introduction part in the introduction content of the topic, purpose and methodology indicated. Second part has been analyzed theoretically in terms of absolute and relative gains concepts and the region?s political structure. In the third part, Armenia has been evaluated with its competition with Azerbaijan in Southern Caucasus geopolitics. In this part, Southern Caucasus politics of United States of America and Russia and their political relation with Armenia has been discussed. In the fourth part, Southern Caucasus politics of Republic of Turkey and its political relation with Armenia has been evaluated. Started with ?football diplomacy?, during the normalization stage of political international relationship between Turkey and Armenia; ?Armenian genocide allegations?, ?Armenian diaspora activities?, ?Nagorno-Karabakh?, ?brotherly country Azerbaijan? and ?Russian? factors have been evaluated. As a result, reality of win-win situation has been discussed in terms of international relations between Republic of Turkey and Armenian.

Description

Keywords

Güney Kafkasya, Türkiye, Ermenistan, Azerbaycan, Southern Caucausus, Republic Of Turkey, Armenia, Azerbaijan

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

Collections