Mekânsal Dikkat Süreçlerinde Semantik ve Sembolik İpuçlama Etkileri

dc.contributor.authorGökçe, Ahu
dc.date.accessioned2023-10-19T14:55:54Z
dc.date.available2023-10-19T14:55:54Z
dc.date.issued2022
dc.department-tempKadir Has Üniversitesi, Psikoloji Bölümü, İstanbul, Türkiyeen_US
dc.description.abstractGörsel tarama görevlerinde denemeler arasında hedef uyaran özelliklerinin tekrarlanması veya değişmesi performansı farklı etkilemektedir. Bu çalışmada hedef uyaranın pozisyonu farklı koşullarda denemeler arasında (deneme n ? deneme n+1) değişimlemeye uğrayarak önceki denemede yer alan hedef uyaran, çeldirici uyaran pozisyonunda ya da nötr/boş bir pozisyonda konumlanmıştır. Hedef uyaranın uyaran setindeki pozisyonunun önceki deneme ile aynı olması hedef uyaranın tespitini boş pozisyona kıyasla kolaylaştırmaktadır ve kolaylaştırıcı hazırlama etkisi olarak adlandırılır. Hedef uyaranın uyaran setindeki pozisyonunun önceki denemedeki çeldirici uyaran pozisyonunda olması ise boş pozisyona kıyasla hedef uyaranın tespitini zorlaştırarak performansta zayıflığa yol açmaktadır ve ketleyici hazırlama etkisi olarak adlandırılır (Maljkovic ve Nakayama, 1996). Bu çalışmanın amacı, mekânsal dikkat süreçlerini incelemeyi mümkün kılan pozisyona bağlı kolaylaştırıcı ve ketleyici hazırlama etkilerinin sembolik, kelime ve nötr ipucu uyaranlarının yer aldığı koşullarda ne tür bir değişikliğe uğradığını incelemektir. Uyaran setinden önce sembolik, semantik ya da nötr ipucu uyaranlarından biri gösterilmiştir. İpucu uyaranları, uyaran setinde bulunan hedef uyaranın bulunduğu noktayı ya da çeldirici uyaranlardan birinin bulunduğu noktayı işaret etmiştir. İpucu uyaranının işaret ettiği nokta hedef uyaranın bulunduğu nokta olduğunda geçerli ipucu; çeldirici uyaranlardan birinin yer aldığı nokta olduğunda ise geçersiz ipucu koşulu ortaya çıkmıştır. Deney görevi performansı farklı ipucu türleri ve ipucu geçerliliği koşullarında tepki süresi bağımlı değişkeni temelinde incelenmiştir. Bulgular, ipucu geçerliliği ve ipucu türü değişkenlerinin kolaylaştırıcı ve ketleyici hazırlama etkilerinde farklılıklar olduğunu göstermiştir. Önceki çalışmalarda bir arada incelenmeyen bu faktörlere ait bulgular, mekânsal dikkat süreçlerine dair alan yazına katkı sağlama potansiyeli taşımaktadır.aen_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi10.7816/nesne-10-25-09
dc.identifier.endpage522en_US
dc.identifier.issn2147-6489
dc.identifier.issue25en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage507en_US
dc.identifier.trdizinid1171961en_US]
dc.identifier.trdizinid1171961en_US].
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.7816/nesne-10-25-09
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1171961
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/4630
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.institutionauthorGökçe, Ahu
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofNesne Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleMekânsal Dikkat Süreçlerinde Semantik ve Sembolik İpuçlama Etkilerien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication87ce03f1-4fee-4079-a431-0811f59885ad
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery87ce03f1-4fee-4079-a431-0811f59885ad

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
4630.pdf
Size:
660.27 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text