Applying Machine Learning Algorithms in Sales Prediction

dc.contributor.advisor Dağ, Hasan en_US
dc.contributor.author Sekban, Judi
dc.contributor.author Dağ, Hasan
dc.contributor.other Management Information Systems
dc.date.accessioned 2020-02-20T14:10:42Z
dc.date.available 2020-02-20T14:10:42Z
dc.date.issued 2019
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilgisayar Mühendisliği Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Science and Engineering: Computer Engineering en_US
dc.description.abstract Makine öğrenimi bir çok endüstride üzerinde yoğun çalışmalar yapılan bir konu olmuştur, ve neyse ki şirketler kendi problemlerini çözebilecek çeşitli machine learning yaklaşımları hakkında günden güne daha fazla bilgi sahibi oluyorlar. Fakat, farklı makine öğreniminin modellerinden en iyi şekilde sonuç almak ve verimli sonuçlara ulaşabilmek için, modellerin uygulanış biçimlerini ve verinin doğasını iyi anlamak gerekir. Bu tez, belli bir tahmin görevi için, uygulanan farklı makine öğreniminin algoritmalarını ne kadar iyi sonuç verdiklerini araştırır. Bu amaçla tez, 4 faklı algoritma, bir istifleme topluluğu tekniği ve modeli geliştirmek için belirli bir özelllik seçme yaklaşımı sunar ve uygular. Farklı konfigürasyonlar uygulayarak sonuçlar birbiriyle test edilir. Bütün bu işlemler, gerekli veri önislemeleri ve özellik mühendisliği adımları tamamlandıktan sonra yapılır. en_US
dc.description.abstract Machine learning has been a subject undergoing intense study across many different industries and fortunately, companies are becoming gradually more aware of the various machine learning approaches to solve their problems. However, in or- der to to fully harvest the potential of different machine learning models and to achieve efficient results, one needs to have a good understanding of the application of the models and of the nature of data. This thesis aims to investigate different approaches to obtain good results of the machine learning algorithms applied for a given prediction task. To this end the thesis proposes and implements a four different algorithms, a stacking ensemble technique, and a specific approach to feature selection to develop models. Using different configurations, the results are compared one against another. All of these are done after applying the necessary data prepossessing and feature engineering steps. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2782
dc.identifier.yoktezid 587924 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Machine Learning en_US
dc.subject Prediction en_US
dc.subject Sales en_US
dc.subject Feature Selection en_US
dc.subject Feature Engineering en_US
dc.subject Makine Öğrenimi en_US
dc.subject Tahmin en_US
dc.subject Satışlar en_US
dc.subject Özellik Seçimi en_US
dc.subject Özellik Mühendisliği en_US
dc.title Applying Machine Learning Algorithms in Sales Prediction en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication e02bc683-b72e-4da4-a5db-ddebeb21e8e7
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery e02bc683-b72e-4da4-a5db-ddebeb21e8e7
relation.isOrgUnitOfPublication ff62e329-217b-4857-88f0-1dae00646b8c
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery ff62e329-217b-4857-88f0-1dae00646b8c

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Applying machine learning algorithms in sales prediction.pdf
Size:
3.65 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections