PERFORMANS ÖLÇÜM YÖNTEMLERİ İLE KURUMSAL KARNE YAKLAŞIMI
Loading...
Date
2009
Authors
Çanakçıoğlu, Mustafa
Demirbaş, Mahmut
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Yerküre Tanıtım ve Yayıncılık Hizmetleri A.Ş.
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada, işletmeyi tüm yönleriyle değerlemeyi amaçlayan performans
değerleme modellerinden finansal, finansal olmayan ve birleşik performans
değerleme modellerine yer verilmiş ve finansal performans değerleme modellerini
yetersizliklerini ve eksikliklerini gidermeye yönelik olarak stratejik değerleme
modeli olan çok boyutlu performans değerleme modeli kurumsal karne yaklaşımı
ayrıntılı olarak incelenmiştir. Kurumsal karne yaklaşımı bünyesinde müşteri, iç
değerlendirme ve sürekli öğrenme sürecini bünyesinde barındırmaktadır.
İşletmelerin faaliyetlerinin sürekliliğinin sadece kar maksimizasyonu ile mümkün
olmadığı, yasal, vakalar ve ölçüm yöntemlerine uyum kapsayan vaka matrisinin
gerekliliği ve risk odaklı iç denetim organizasyonu tarafından kullanılması ilgili
matrisin, kurumsal karne yaklaşımının yeni bir boyutu olarak yer alması gerektiği
belirtilmiştir
In the study, throughout performance evaluation models, financial, non financial and hybrid models are handled which aims to evaluate the performance of an enterprise and subsequantly a strategic multi dimensional performance evaluation model, balance score card approach which fulfil the insufficient and inadequate features of the financial performance evaluation models is examined in detail. Within balance score card approach,customer,internal evaluation and progressive learning exist. It is stated that the profit maximization alone is not adequate for the continuity of the facilities of an enterprise additionaly the necesitty of legal events and incident matrix and the utilization of the matrix concerning the risk-focused internal control organization must take place in literature of a new dimension of balance score card approach.
In the study, throughout performance evaluation models, financial, non financial and hybrid models are handled which aims to evaluate the performance of an enterprise and subsequantly a strategic multi dimensional performance evaluation model, balance score card approach which fulfil the insufficient and inadequate features of the financial performance evaluation models is examined in detail. Within balance score card approach,customer,internal evaluation and progressive learning exist. It is stated that the profit maximization alone is not adequate for the continuity of the facilities of an enterprise additionaly the necesitty of legal events and incident matrix and the utilization of the matrix concerning the risk-focused internal control organization must take place in literature of a new dimension of balance score card approach.
Description
Keywords
Performans Karnesi, Performans Ölçümü, Çok Boyutlu Performans Değerleme Modelleri, Balanced Scorecard, Performance Measurement, MultiDimensional performance Evaluation Models
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Volume
59
Issue
2
Start Page
100
End Page
107