İkinci Dil Ediniminin Okul Öncesi ve Okul Çağı Çocuklarında Anlatı Becerilerinin Kurgusal ve Dilbilgisel Süreçlerine Olan Etkisi

dc.contributor.author Ercıyes, Aslı Aktan
dc.contributor.author Aktan Erciyes, Aslı
dc.contributor.other Psychology
dc.date.accessioned 2024-10-15T19:42:53Z
dc.date.available 2024-10-15T19:42:53Z
dc.date.issued 2019
dc.department Kadir Has University en_US
dc.department-temp KADİR HAS ÜNİVERSİTESİ en_US
dc.description.abstract Bu araştırma erken çocuklukta ikinci dil öğrenmenin anadildeki anlatı becerilerininkurgusal ve dil bilgisel yapılarının üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bu sorularıaraştırmak için tek dilli ve iki dilli çocuklara anlatı becerileri görevi (kurbağahikayesi), sözcük dağarcığı testleri uygulanmıştır. Beş ve yedi yaşındaki 112 tekdilli (Dil 1 [D1]: Anadil, Türkçe) (N = 61) ve iki dilli (D1, Türkçe, Dil 2 [D2]: İkincidil, İngilizce) (N = 51) çocuk araştırmaya katılmıştır. Anlatı becerileri tek dilliçocuklar için sadece Türkçe oturumla değerlendirilmiş, iki dilli çocuklar Türkçedışında farklı bir oturum gününde ve farklı bir araştırmacıyla İngilizce olarak dadeğerlendirilmiştir. Anlatı söylemlerinin kurgusal açıdan değerlendirilmesi içinalan yazında iki dilli çocukların anlatı becerilerini değerlendirmek için kullanılanve dört temel alanı kapsayan bir şema kullanılmıştır. Buna göre hikayeler kurbağahikayesi unsurları, akış, perspektif/duygu ve son olarak anlatımda canlılıkalanlarında değerlendirilmiştir. Dil bilgisel karmaşıklık değerlendirilmesi içinbasit ve karmaşık cümlecikler kodlanmıştır. Karmaşık cümleciklerin yüzdeseloranı dil bilgisel karmaşıklık düzeyinin göstergesi olarak alınmıştır. Bulgular,anadilde anlatı becerilerinin iki dilli çocuklarda tek dilli çocuklara görefarklılık gösterdiğini, anlatı kurgusu unsurlarında (kurbağa hikayesi unsurları,akış, perspektif/duygu ve canlılık) ve dil bilgisel karmaşıklık alanlarında tekdilli çocukların iki dilli çocuklardan daha iyi performans gösterdiğini ortayakoymuştur. Yaşla ilgili farklılıklar beş yaşta perspektif/duygu ve canlılıkunsurlarında tek ve iki dilli çocuklar arasında fark olmadığını, bu becerilerin buyaş grubu için zor olduğunu ortaya koymuştur. İki dilli çocukların D1 sözcükdağarcığı becerilerinde tek dili çocuklardan farkı olmadığı bulunmuştur. Sonuçlarerken dönemde başlayan yoğun ikinci dil pratiklerinin anadildeki anlatı becerileriaçısından olumsuz etkiler ortaya koyabileceğini göstermiştir. en_US
dc.identifier.citationcount 0
dc.identifier.doi 10.26650/SP2019-0023
dc.identifier.endpage 399 en_US
dc.identifier.issn 2602-2982
dc.identifier.issue 2 en_US
dc.identifier.startpage 369 en_US
dc.identifier.trdizinid 357900
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26650/SP2019-0023
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/357900/ikinci-dil-ediniminin-okul-oncesi-ve-okul-cagi-cocuklarinda-anlati-becerilerinin-kurgusal-ve-dilbilgisel-sureclerine-olan-etkisi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/6608
dc.identifier.volume 39 en_US
dc.institutionauthor Ercıyes, Aslı Aktan
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Psikoloji çalışmaları (Online) en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title İkinci Dil Ediniminin Okul Öncesi ve Okul Çağı Çocuklarında Anlatı Becerilerinin Kurgusal ve Dilbilgisel Süreçlerine Olan Etkisi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 9d1982c5-a0ff-4ef7-916b-40ced7450dcb
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 9d1982c5-a0ff-4ef7-916b-40ced7450dcb
relation.isOrgUnitOfPublication 9390486a-b1dc-46cf-ad5f-31415f0c8b95
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9390486a-b1dc-46cf-ad5f-31415f0c8b95

Files