Godot'yu Beklerken Oyununda Zamansallık: Şahika Tekand'ın Godot'yu Beklerken Sahnelemesi Örneği
Loading...
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kadir Has Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tezde, tiyatro tarihini derinden etkilemiş bir oyun, "Godot'yu Beklerken", zaman kullanımı ve taşıdığı zamansal nitelikler açısından ele alınacak ve bir modelleme olarak, Şahika Tekand'ın "Godot'yu Beklerken" sahnelemesi incelenecektir. Samuel Beckett'in dünyada en çok sahnelenen ve üzerine en fazla akademik çalışmanın yapıldığı metni "Godot'yu Beklerken", tiyatroda zamana dair çalışmak adına çok fazla olanak sunan bir metindir. Beckett'in 'trajik dünya'nın 'çıkışsız mekanizması'nı nasıl zaman üzerinden şekillendirdiği değerlendirilecek ve kaosun biçimini arayan yazarın tiyatroda erken dönem işlerinden biri olan "Godot'yu Beklerken"de, kaosun zamanını yaratmaya dair attığı başarılı adım tartışılacaktır. "Godot'yu Beklerken"deki zamansal mekanizmayı, Şahika Tekand'ın sahne araçlarını kullanarak yeniden üretimi değerlendirilerek bir sahneleme incelemesi yapılacaktır. Bu incelemedeki zamansal unsurların sahnelemede nasıl bir yapı oluşturduğu tartışılarak, yönetmenler için sahne mekanizmasında zamansal olanaklardan nasıl yararlanacaklarına dair ipuçları sunulacaktır.
This thesis hereof analyzes “Waiting for Godot” - a play that had a deep impact on theatre history - with an emphasis on its use of time and temporal features. It examines staging of “Waiting for Godot” by Şahika Tekand as a case. “Waiting for Godot,” which was staged and academically studied more times than any of Samuel Beckett’s other works, is a text that provides many opportunities to engage with the temporality in theatre. This thesis evaluates how Beckett formulated ‘dead-end mechanisms’ of ‘tragic world’ through the lens of temporality. It discusses Beckett’s successful step to create the time of chaos in “Waiting for Godot,” which is one of the early works of him. It also conducts a staging-analysis and evaluation for the reproduction of tragic and temporal mechanism of “Waiting for Godot” by Şahika Tekand’s staging means. In the context of this analysis, it discusses stage structuring formed by the temporal elements. The thesis also provides hints for theatre directors on how to get use of temporal elements in stage mechanism.
This thesis hereof analyzes “Waiting for Godot” - a play that had a deep impact on theatre history - with an emphasis on its use of time and temporal features. It examines staging of “Waiting for Godot” by Şahika Tekand as a case. “Waiting for Godot,” which was staged and academically studied more times than any of Samuel Beckett’s other works, is a text that provides many opportunities to engage with the temporality in theatre. This thesis evaluates how Beckett formulated ‘dead-end mechanisms’ of ‘tragic world’ through the lens of temporality. It discusses Beckett’s successful step to create the time of chaos in “Waiting for Godot,” which is one of the early works of him. It also conducts a staging-analysis and evaluation for the reproduction of tragic and temporal mechanism of “Waiting for Godot” by Şahika Tekand’s staging means. In the context of this analysis, it discusses stage structuring formed by the temporal elements. The thesis also provides hints for theatre directors on how to get use of temporal elements in stage mechanism.
Description
Keywords
Temporality in theatre, Waiting for Godot, Samuel Beckett, Şahika Tekand, staging, directing, absurd theatre, historical avantgarde, game, time, Tiyatroda zamansallık, Godot’yu Beklerken, Samuel Beckett, Şahika Tekand, sahneleme, yönetmenlik, absürd tiyatro, tarihsel avantgarde, oyun, zaman