Zihinden zihine: Çocukların zihin kuramı gelişiminde annelerin rolünü anlamak
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Zihin kuramı becerileri, çocukların kendilerinin ve başkalarının zihin durumlarını anlayabilmelerini sağlar. Zihin kuramı gelişimi, çocukların sosyal yeterlilikleri, iletişim ve empati becerileri ve akademik başarıları için önemlidir. Ebeveynlerin çocuklarıyla zihin durumları üzerine konuşmalarının, çocukların zihin durumlarını anlama ve ayırt etme becerilerini geliştirdiği düşünülmektedir. Bununla birlikte, ebeveynlerin çocuklarına yönelttikleri zihin durumu konuşmalarındaki bireysel farklılıkları ebeveynlerin sosyal-bilişsel becerileri açısından inceleyen bir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada, (1) annelerin içsel düşünme işlevselliği ve zihin kuramı becerilerinin çocuklarına yönelttikleri zihin durumu konuşmalarındaki farklılıkları açıklayıp açıklayamayacağı ve (2) annelerin zihin durumu konuşmalarının annelerin içsel düşünme işlevselliği ile çocukların zihin kuramı becerileri ve annelerin zihin kuramı becerileri ile çocukların zihin kuramı becerileri arasındaki ilişkiye aracılık edip etmediğini incelemeyi amaçladık. Çalışmaya 89 anne-çocuk (yaş aralığı: 48-69 ay) ikilisi çevrimiçi olarak katılmıştır. Çocukların zihin kuramı becerileri beşli zihin kuramı test dizisi ve anne raporu ile değerlendirilmiştir. Annelerin zihin durumu konuşmaları, yazısız bir resimli kitabın ('Kurbağa neredesin?') hikaye anlatımı yoluyla ölçülmüştür. Annelerin içsel düşünme işlevselliği ve zihin kuramı becerileri sırasıyla Ebeveyn İçsel Düşünme İşlevselliği Ölçeği ve Gözlerden Zihin Okuma Testi ile değerlendirilmiştir. Anlamlı sonuç gösteren aracılık modeli, daha iyi zihin kuramı becerilerine sahip annelerin daha fazla kesinlik hakkında zihin durumu ifadesi kullandığını ve bu ifadelerin de çocukların zihin kuramı becerileri ile olumlu yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ayrıca, çocuklarının zihin durumlarına daha fazla ilgi ve merak gösteren anneler çocuklarına toplamda daha fazla zihin durumu konuşması yöneltirken, çocuklarının zihin durumlarını anlamada daha fazla güçlük çeken anneler daha az öykü çerçevesi içi zihin durumu konuşması gerçekleştirmiştir. Anneleri, çocuklarına yönelttikleri konuşmaları esnasında daha yüksek oranda zihin durumu konuşması gerçekleştiren ve anneleri, daha fazla kendileri ya da çocuklarının zihin durumları hakkında konuşan çocukların daha iyi zihin kuramı becerilerine sahip olduğu görülmüştür. Özetle, bu çalışma annelerin sosyal-bilişsel becerilerinin zihin durumu konuşmalarındaki rolünün altını çizmekte ve bunun da çocukların zihin kuramı gelişimiyle ilişkili olduğunu göstermektedir.
Theory of mind enables children to comprehend mental states of themselves and others. Theory of mind development is important for children's social competence, communication, empathy, and academic achievement. Parents' mental state talk with their children is thought to foster children's ability to understand and differentiate mental states. Nonetheless, no study has investigated individual differences in parents' mental state talk directed to their children with regard to parents' sociocognitive abilities. In the current study, we aimed to investigate (1) whether maternal reflective functioning and theory of mind skills can account for variations in mental state talk directed to their children and (2) whether mothers' mental state talk mediates the relationship between maternal reflective functioning, maternal theory of mind, and children's theory of mind. 89 mother-child (age range: 48-69 months) dyads participated in the study online. Children's theory of mind was assessed with the five-item theory of mind scale and maternal report. Mothers' mental state talk was measured via story narration of a wordless picture book ('Frog where are you?'). Maternal reflective functioning and theory of mind were assessed through the Parental Reflective Functioning Questionnaire and Reading the Minds in the Eyes Test, respectively. A significant mediation model showed that mothers with better ToM skills used more mental state terms about certainty, which in turn were positively related to children's ToM. Furthermore, mothers who demonstrated greater interest and curiosity in their children's mental states directed more mental state talk to their children, whereas mothers who had higher prementalization scores used less within-narrative mental state talk. Children who were exposed to a higher proportion of mental state talk and more maternal talk about their own or their mothers' mental states from their mothers had better ToM skills. In conclusion, this study underscores the significant role of mothers' sociocognitive abilities in determining their mental state talk, which subsequently is associated with children's ToM development.
Theory of mind enables children to comprehend mental states of themselves and others. Theory of mind development is important for children's social competence, communication, empathy, and academic achievement. Parents' mental state talk with their children is thought to foster children's ability to understand and differentiate mental states. Nonetheless, no study has investigated individual differences in parents' mental state talk directed to their children with regard to parents' sociocognitive abilities. In the current study, we aimed to investigate (1) whether maternal reflective functioning and theory of mind skills can account for variations in mental state talk directed to their children and (2) whether mothers' mental state talk mediates the relationship between maternal reflective functioning, maternal theory of mind, and children's theory of mind. 89 mother-child (age range: 48-69 months) dyads participated in the study online. Children's theory of mind was assessed with the five-item theory of mind scale and maternal report. Mothers' mental state talk was measured via story narration of a wordless picture book ('Frog where are you?'). Maternal reflective functioning and theory of mind were assessed through the Parental Reflective Functioning Questionnaire and Reading the Minds in the Eyes Test, respectively. A significant mediation model showed that mothers with better ToM skills used more mental state terms about certainty, which in turn were positively related to children's ToM. Furthermore, mothers who demonstrated greater interest and curiosity in their children's mental states directed more mental state talk to their children, whereas mothers who had higher prementalization scores used less within-narrative mental state talk. Children who were exposed to a higher proportion of mental state talk and more maternal talk about their own or their mothers' mental states from their mothers had better ToM skills. In conclusion, this study underscores the significant role of mothers' sociocognitive abilities in determining their mental state talk, which subsequently is associated with children's ToM development.
Description
Keywords
Psikoloji, Psychology
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
86