Berlin the Hyperreal and Virtual Realities of Sex in a Dark Room

dc.contributor.advisor Tüzün, Defne en_US
dc.contributor.author Sen, Burak
dc.contributor.author Tüzün, Defne
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.date.accessioned 2019-07-12T08:40:48Z en_US
dc.date.available 2019-07-12T08:40:48Z en_US
dc.date.issued 2017 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Cinema and Television en_US
dc.description.abstract Berlin’s unique history as an urban epicenter for the key events of the previous centuries also witnesses an era which is known as the “Golden Twenties”. The sexually liberated atmosphere of the then Weimar Berlin is in a way being simulated inside spaces urban phenomena called the “dark room”. A popular type of accommodation in the nightlife scene of the city in 2017 which serves as an entertainment space for the people who seek to experience a sexually charged escape from the humdrumness of reality. Meanwhile the advancements for the technology of Virtual Reality are catching up with the philosophical visions for virtual realities. This thesis intends to discuss the mind’s capacity to imagine through a philosophical examination and debate on reality and whether or not there are virtual realities by opening Berlin’s dark rooms Virtual Reality technologies the history of art films and film theory to discussion. Contextualized by Jean Baudrillard the hyperreal is one of the key concepts in making clarifying and criticizing these points of discussion. Furthermore the thesis revisits ancient philosophical debates such as Plato’s allegory of the cave while making observations on the most recent examples in Virtual Reality such as Alejandro González iñárritu’s installation Carne y Arena (2017). Although this thesis intends to refrain itself from analysis on a microscopic level concepts and ideas of film theorists who worked within a psychoanalytical framework will also be revisited to be able to suggest an explanation to certain phenomena such as the dark rooms in analogy with virtual reality. The general aim will be to open points of discussion which are thought to be significant for critique of recent examples in entertainment. en_US
dc.description.abstract Berlin'in eşi görülmemiş tarihi, kendine has metropolitan kimliğini oluştururken geçmiş yüzyılların tarihini merkez konumdan değiştirir ve bunun yanısıra "Altın Yirmiler" olarak anılan efsaneleşmiş bir döneme tanıklık eder. Weimar Berlin olarak da bilinen bu dönemin Berlin'indeki cinselliklere tanıdığı özgürlüklerin atmosferi günümüzde "karanlık oda" olarak bilinen kentsel bir fenomen olan alanlarda bir nevi simüle edilmektedir. 2017'deki şehrin gece hayatının popüler ve entegre bir parçası olmuş olan karanlık odalar gündelik hayattan ve onun gerçekliklerinden cinsel gerilimle dolu bir kaçış yaratan eğlence mekanlarıdır. Aynı zamanda, sanal gerçeklik teknolojilerindeki gelişmeler sanal gerçekliklerin felsefi vizyonuna yetişip daha anaakım bir yere gelmektedir. Bu tezin amacı sanat ve sinema tarihleri ile film teorisinden yararlanarak gerçeklik ve sanal gerçeklikler tartışmasına felsefi bir çerçevede girmek olacaktır. Jean Baudrillard tarafından kavramsallaştırılan hipergerçeklik bu tartışmanın merkezinde yer alırken, Plato'nun mağara alegorisinde olduğu gibi antik felsefe tarihinden veya Alejandro González Iñárritu'nun 2017 tarihli olan Carne y Arena adlı sanal gerçeklikteki enstalasyonundaki gibi güncel sanat eserlerinden de bahsederek tartışmasını derinleştirecektir. Tezin genel eğilimi kendi çerçevesinin içinde kalırken, mikroskobik seviyede analiz yapmaktan kaçınarak, film teorisi tarihinde psikanalitik çerçevede çalışmış teorisyenlerin fikir ve kavramlarından da yararlanırken güncel sanat ve eğlence hayatındaki örnekleri tartışmaya açmak olacaktır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2441
dc.identifier.yoktezid 476008 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Guzel sanatlar en_US
dc.subject Abstraction en_US
dc.subject Aesthetics en_US
dc.subject Alejandro González Iñárritu en_US
dc.subject Berlin en_US
dc.subject Carnival en_US
dc.subject Carnivalesque en_US
dc.subject Cinema en_US
dc.subject Darkness en_US
dc.subject Dark room en_US
dc.subject Film en_US
dc.subject Film theory en_US
dc.subject Homosexuality en_US
dc.subject Hyperreality en_US
dc.subject Hyperreal en_US
dc.subject Jean Baudrillard en_US
dc.subject Metropolis en_US
dc.subject Realism en_US
dc.subject Weimar Republic en_US
dc.subject Germany en_US
dc.subject Virtual Reality en_US
dc.title Berlin the Hyperreal and Virtual Realities of Sex in a Dark Room en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication f7d434bc-9a43-48eb-9746-a977f449cb8f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery f7d434bc-9a43-48eb-9746-a977f449cb8f
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0097710Buraksen.pdf
Size:
750.3 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections