Sanal Gerçeklikte İnce Motor Kontrolünün Geliştirilmesi: El Görünürlüğünün ve Bilekte Giyilen Dokunsal Geri Bildirimin Etkisi
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu tez, el görünürlüğünü değiştirme ve bilekte takılan dokunsal geri bildirim uygulayarak sanal gerçeklik ortamlarında ince motor kontrolünü geliştirmeyi araştırmaktadır. Çalışma, hassas manipülasyon ve ince kontrol gerektiren VR uygulamalarındaki zorlukları ele almayı amaçlamaktadır, genellikle dokunsal geri bildirimin eksikliği ve mevcut etkileşim yöntemlerinin sınırlamaları tarafından engellenmektedir. Kullanıcı performansını değerlendirmek amacıyla, el görselleştirme tekniklerinin ve bilekte takılan cihazlardan gelen titreşimli geri bildirimin etkisini incelemek için bir dizi deney gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, ince motor görevler sırasında el görünürlüğünün çarpışma sayısını önemli ölçüde etkilediğini, şeffaf ellerin opak olanlardan daha iyi performans sağladığını göstermiştir. Ayrıca, dokunsal geri bildirimin entegrasyonu, kullanıcı güvenini artırmış ve çarpışma oranlarını azaltmıştır, ancak ek duyusal işlem gerektirdiğinden görev tamamlama süresini uzatmıştır. Bulgular, el görünürlüğünü optimize etmenin ve etkili dokunsal geri bildirimi dahil etmenin, VR'de ince motor kontrolünü önemli ölçüde geliştirebileceğini ve genel kullanıcı deneyimini iyileştirebileceğini önermektedir.
This thesis investigates improving fine motor control in virtual reality (VR) environments by altering hand visibility and implementing wrist-worn haptic feedback. The study aims to address the challenges in VR applications that require precise manipulation and delicate control, often hindered by the lack of tactile feedback and limitations of current interaction methods. A series of experiments were conducted to evaluate the impact of different hand visualization techniques and vibrotactile feedback from wrist-worn devices on user performance in VR. The results demonstrated that hand visibility significantly influences the number of collisions during fine motor tasks, with transparent hands yielding better performance than opaque ones. Moreover, the integration of haptic feedback improved user confidence and reduced collision rates, although it increased task completion time due to the additional sensory processing required. The findings suggest that optimizing hand visibility and incorporating effective haptic feedback can substantially improve fine motor control in VR, enhancing the overall user experience.
This thesis investigates improving fine motor control in virtual reality (VR) environments by altering hand visibility and implementing wrist-worn haptic feedback. The study aims to address the challenges in VR applications that require precise manipulation and delicate control, often hindered by the lack of tactile feedback and limitations of current interaction methods. A series of experiments were conducted to evaluate the impact of different hand visualization techniques and vibrotactile feedback from wrist-worn devices on user performance in VR. The results demonstrated that hand visibility significantly influences the number of collisions during fine motor tasks, with transparent hands yielding better performance than opaque ones. Moreover, the integration of haptic feedback improved user confidence and reduced collision rates, although it increased task completion time due to the additional sensory processing required. The findings suggest that optimizing hand visibility and incorporating effective haptic feedback can substantially improve fine motor control in VR, enhancing the overall user experience.
Description
Keywords
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Electrical and Electronics Engineering
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
75