Immersion of the Spectator

dc.contributor.advisor Tüzün, Defne en_US
dc.contributor.author Esen, Tan Müyesser
dc.contributor.author Tüzün, Defne
dc.contributor.other Radio, Television and Cinema
dc.date.accessioned 2020-01-15T07:56:26Z
dc.date.available 2020-01-15T07:56:26Z
dc.date.issued 2019
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Radyo, Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Cinema and Television en_US
dc.description.abstract From the first cinematic screening to this day, the basic concern of the mainstream cinema had been its attraction from the audience. Cinema enlarged its frame, curved its screen, darkened its theater, used multiple projectors and screens, added sound and color, used surrounding system in sound, added third dimension by using additional glasses, in order to make the audience immersed in the narrative, and to create an impression of reality. In the digital era, cinema as many other art forms has come to a paradigm shift. The inevitable change in the production and distribution along with the screening techniques of cinema by the arrival of the digital technology, create new cinematic narration strategies. However, the desire for the immersion of the spectator in narrative remains. In this thesis, the aim is to examine the new immersive narration strategies from the perspective of the cinematic apparatus and its function by analyzing Gravity (Alfonso Cuarón, 2013) as a highly immersive narrative cinema example which regulates conventions of the invisible narration to digital era. en_US
dc.description.abstract İlk gösterimden bugüne klasik anlatı sinemasının temel kaygısı izleyicisinin ilgisi olmuştur. Gerçeklik izlenimi yaratmak ve izleyicisini anlatı evrenine daldırmak için, sinema çerçevesini genişletmiş, perdesini bükmüş, salonunu karartmış, perde ve projeksiyon kurulumunu geliştirmiş, ses ve renk eklemiş, çevreleyen ses teknolojisini kullanmış, seyirciye gözlük taktırarak üçüncü boyutu eklemiştir. Dijital çağda, sinema diğer sanat formları gibi paradigma değişimine uğramıştır. Yapım ve dağıtım süreçlerindeki kaçınılmaz değişim yeni anlatım teknikleri ve konvansiyonlarının da oluşmasına yol açmıştır. Ancak izleyiciyi anlatı evrenine daldırma arzusu devam etmektedir. Bu tezin hedefi, yeni anlatım tekniklerini Gravity (Alfonso Cuarón, 2013) filmi analizi üzerinden değerlendirerek, dijital çağa göre yeniden tasarlanan görünmez anlatım konvansiyonlarını açıklamaktır. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2687
dc.identifier.yoktezid 578772 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Immersion en_US
dc.subject Frame en_US
dc.subject Apparatus en_US
dc.subject Spectatorship en_US
dc.subject Identification en_US
dc.subject Invisible narration en_US
dc.subject Post-cinema en_US
dc.subject Virtual reality en_US
dc.subject Gravity en_US
dc.subject Çerçeve en_US
dc.subject Aygıt en_US
dc.subject İzleyici en_US
dc.subject Özdeşleşme en_US
dc.subject Görünmez anlatım en_US
dc.subject Sanal gerçeklik en_US
dc.subject Gravity en_US
dc.title Immersion of the Spectator en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication f7d434bc-9a43-48eb-9746-a977f449cb8f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery f7d434bc-9a43-48eb-9746-a977f449cb8f
relation.isOrgUnitOfPublication 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0bdb34e9-badb-4a54-bc75-f77508a0c6b0

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Immersion of the spectator.pdf
Size:
2.03 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:

Collections