Dersliklerde Reverberasyon Süresi ve Gürültü-Sinyal Oranının Yetişkinler ve Çocuklarda Kelime Ayırt Etme Oranına Etkisi

dc.contributor.author Şaher, Konca
dc.contributor.other Interior Architecture and Environmental Design
dc.date.accessioned 2024-10-15T19:42:54Z
dc.date.available 2024-10-15T19:42:54Z
dc.date.issued 2019
dc.department Kadir Has University en_US
dc.department-temp KADİR HAS ÜNİVERSİTESİ en_US
dc.description.abstract Bu makale, sınıflarda yetişkinler ve çocuklar için reverberasyon süresi değerlerinin, reverberasyon süresinin frekans aralıklarındaki dağılımının ve sinyal-gürültü oranının konuşmanın anlaşılabilirliğine olan etkisini Türkçe fonetik dengeli tek heceli kelime ayırt etme testleriyle belirlemeyi amaçlamaktadır. Öncelikle, her biri 25 öğeden oluşan 2 takım fonetik dengeli tek heceli Türkçe kelime tam yansımasız bir odada kaydedildi. Kayıtların işitselleştirmeleri akustik bir simülasyon yazılımında tipik bir sınıf için 0,8 saniye (500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması), 0,4 saniye (500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması) ve 0,4 saniye (125–4000 Hz) olmak üzere üç farklı reverberasyon süresi ve iki farklı sinyal-gürültü oranı (0 dB ve 15 dB) için geliştirildi. Üç farklı reverberasyon süresi ve iki farklı sinyal-gürültü oranına sahip altı modeldeki işitselleştirmelerden geliştirilen dinleme testleri, normal işitme yeteneğine sahip genç yetişkinlere ve çocuklara dinletildi. Sonuçlar, 0 dB ve 15 dB olarak her iki sinyal-gürültü oranı için reverberasyon süresi 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması olarak 0,8 saniyeden 0,4 saniyeye düştüğü zaman, konuşmayı ayırt etme yüzdelerinin yetişkinlerde de çocuklarda da arttığını göstermektedir. Ancak 0 dB sinyal-gürültü durumunda reverberasyon süresi 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması olarak 0,4 saniyeden 125 Hz – 4000 Hz oktav bantlarının her birinde 0,4 saniye civarına düştüğü zaman yetişkinlerin konuşmayı ayırt etme oranında kayde değer bir iyileşme olmazken, çocukların kelime ayırt etme oranlarının önemli derecede arttığı gözlemlenmiştir. 15 dB sinyal-gürültü oranı için ise 125 Hz – 4000 Hz oktav bantlarının her birinde 0,4 saniye elde edildiği durumun yetişkinlerde de çocuklarda da konuşma anlaşılabilirliğine önemli bir etkisi görülmemektedir. en_US
dc.identifier.citationcount 2
dc.identifier.doi 10.14744/megaron.2019.94809
dc.identifier.endpage 396 en_US
dc.identifier.issn 1305-5798
dc.identifier.issn 1309-6915
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 385 en_US
dc.identifier.trdizinid 361609
dc.identifier.uri https://doi.org/10.14744/megaron.2019.94809
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/361609/dersliklerde-reverberasyon-suresi-ve-gurultu-sinyal-oraninin-yetiskinler-ve-cocuklarda-kelime-ayirt-etme-oranina-etkisi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/6609
dc.identifier.volume 14 en_US
dc.institutionauthor Saher, Konca
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Megaron en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Dersliklerde Reverberasyon Süresi ve Gürültü-Sinyal Oranının Yetişkinler ve Çocuklarda Kelime Ayırt Etme Oranına Etkisi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication b886ab42-c55b-42eb-84f9-721524d1c7d3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery b886ab42-c55b-42eb-84f9-721524d1c7d3
relation.isOrgUnitOfPublication 0a9f6edd-770d-4882-af28-4100f62c19f0
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 0a9f6edd-770d-4882-af28-4100f62c19f0

Files