Dersliklerde Reverberasyon Süresi ve Gürültü-Sinyal Oranının Yetişkinler ve Çocuklarda Kelime Ayırt Etme Oranına Etkisi

dc.contributor.authorŞaher, Konca
dc.date.accessioned2024-10-15T19:42:54Z
dc.date.available2024-10-15T19:42:54Z
dc.date.issued2019
dc.departmentKadir Has Universityen_US
dc.department-tempKADİR HAS ÜNİVERSİTESİen_US
dc.description.abstractBu makale, sınıflarda yetişkinler ve çocuklar için reverberasyon süresi değerlerinin, reverberasyon süresinin frekans aralıklarındaki dağılımının ve sinyal-gürültü oranının konuşmanın anlaşılabilirliğine olan etkisini Türkçe fonetik dengeli tek heceli kelime ayırt etme testleriyle belirlemeyi amaçlamaktadır. Öncelikle, her biri 25 öğeden oluşan 2 takım fonetik dengeli tek heceli Türkçe kelime tam yansımasız bir odada kaydedildi. Kayıtların işitselleştirmeleri akustik bir simülasyon yazılımında tipik bir sınıf için 0,8 saniye (500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması), 0,4 saniye (500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması) ve 0,4 saniye (125–4000 Hz) olmak üzere üç farklı reverberasyon süresi ve iki farklı sinyal-gürültü oranı (0 dB ve 15 dB) için geliştirildi. Üç farklı reverberasyon süresi ve iki farklı sinyal-gürültü oranına sahip altı modeldeki işitselleştirmelerden geliştirilen dinleme testleri, normal işitme yeteneğine sahip genç yetişkinlere ve çocuklara dinletildi. Sonuçlar, 0 dB ve 15 dB olarak her iki sinyal-gürültü oranı için reverberasyon süresi 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması olarak 0,8 saniyeden 0,4 saniyeye düştüğü zaman, konuşmayı ayırt etme yüzdelerinin yetişkinlerde de çocuklarda da arttığını göstermektedir. Ancak 0 dB sinyal-gürültü durumunda reverberasyon süresi 500 Hz, 1000 Hz ve 2000 Hz ortalaması olarak 0,4 saniyeden 125 Hz – 4000 Hz oktav bantlarının her birinde 0,4 saniye civarına düştüğü zaman yetişkinlerin konuşmayı ayırt etme oranında kayde değer bir iyileşme olmazken, çocukların kelime ayırt etme oranlarının önemli derecede arttığı gözlemlenmiştir. 15 dB sinyal-gürültü oranı için ise 125 Hz – 4000 Hz oktav bantlarının her birinde 0,4 saniye elde edildiği durumun yetişkinlerde de çocuklarda da konuşma anlaşılabilirliğine önemli bir etkisi görülmemektedir.en_US
dc.identifier.citationcount2
dc.identifier.doi10.14744/megaron.2019.94809
dc.identifier.endpage396en_US
dc.identifier.issn1305-5798
dc.identifier.issn1309-6915
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage385en_US
dc.identifier.trdizinid361609
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14744/megaron.2019.94809
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/361609/dersliklerde-reverberasyon-suresi-ve-gurultu-sinyal-oraninin-yetiskinler-ve-cocuklarda-kelime-ayirt-etme-oranina-etkisi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12469/6609
dc.identifier.volume14en_US
dc.institutionauthorSaher, Konca
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofMegaronen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleDersliklerde Reverberasyon Süresi ve Gürültü-Sinyal Oranının Yetişkinler ve Çocuklarda Kelime Ayırt Etme Oranına Etkisien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationb886ab42-c55b-42eb-84f9-721524d1c7d3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb886ab42-c55b-42eb-84f9-721524d1c7d3

Files