Baş, Özen

Loading...
Profile Picture
Name Variants
B., Özen
Baş Ö.
Baş, O.
B., Ozen
B.,Ozen
O. Baş
Özen Baş
ÖZEN BAŞ
Ozen, Bas
Baş, Ö.
BAŞ, ÖZEN
Bas, Ozen
Bas,Ozen
BAŞ, Özen
Özen BAŞ
Ö. Baş
BAS O.
Bas,Ö.
Baş, ÖZEN
Ozen Baş
Baş, Ozen
Bas,O.
Baş, Özen
Baş,Ö.
Özen, Baş
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
ozen.bas@khas.edu.tr
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID
Scholarly Output

24

Articles

12

Citation Count

7

Supervised Theses

12

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 10 of 24
  • Master Thesis
    Counterspeech as a Method in Combating Online Hate Speech in Turkey: an Online Survey Experiment
    (Kadir Has Üniversitesi, 2022) Okçuoğlu, Gülten; Baş, Özen; Baş, Özen
    Hızla gelişen ve değişen teknolojiyle beraber çevrim içi platformlar internet kullanıcılarının düşünce ve fikirlerini belirtebilecekleri bir alana dönüştü. Her ne kadar bu özellik eşsiz bir iletişim fırsatı sunuyor olsa da beraberinde birçok zorluğu da getirmektedir. Bu zorluklardan birisi de olumsuz etkileriyle çevrim dışı ortamda da karşılaştığımız çevrim içi nefret söylemidir. Bu sorunla mücadele etmek ve etkilerini azaltmak için sivil toplum kuruluşları (STK), hükümetler, sosyal ağ sağlayıcıları, kurumlar ve bireysel aktivistler yeni stratejiler ve yöntemler geliştirmektedir. Bu yöntemlerden birisi de karşı konuşmadır. Her ne kadar karşı konuşmanın popülaritesi her geçen gün artıyor olsa da özellikle mülteciler özelinde bu stratejinin etkisini ölçen çalışma sayısı oldukça kısıtlıdır. Bu çalışma ile Twitter'da mültecilere yönelik üretilen nefret söylemleriyle mücadelede karşı konuşma yönteminin etki bir yöntem olarak kullanılıp kullanılmayacağı test edilecektir. Çevrim içi anket deneyi (N=181) yöntemi ile (1) mültecilerle ilgili empati ve yeniden insanlaştırma temelli karşı konuşmaya maruz kalanlarla (karşı konuşma koşulu) (2) mültecilerle ilgili nefret dolu yorumlara maruz kalanların yorum yapma davranışları analiz edilerek, karşı konuşmanın etkisi ölçülecektir. Sonuçlar, katılımcıların mültecilere yönelik var olan fikirleri kontrol altına alındığında, sadece karşı konuşma içeren yorumlara maruz kalanların, nefret söylemi içeren yorumlara maruz kalanlara oranla daha az nefret söylemi içeren yorum ürettiği gözlemlenmiştir. Bu sonuç, karşı konuşmanın sadece çevrim içi nefret söylemiyle mücadelede önemli bir rolü olduğunu değil aynı zamanda son yıllarda Türkiye'de faaliyet yürüten STK'lar tarafından sıklıkla gündemleştirilen çevrim içi nefret söylemiyle mücadele tasarımlarında karşı konuşmanın öncü bir role sahip olacağını göstermektedir.
  • Article
    The Genderization of American Political Parties in Presidential Election Coverage on Network Television (1992-2020)
    (Usc Annenberg Press, 2022) Baş, Özen; Bas, Ozen
    This content analysis investigates the genderization of political parties in network news coverage of U.S. presidential campaigns over the past 28 years. Based on Bem's seminal Sex-Role Inventory, classic news values and leadership qualities were operationalized as masculine, feminine, and gender-neutral. Republicans were presented as more masculine and less feminine and gender-neutral than Democrats. These trends fluctuated some, but the differences between parties intensified over the course of the 8 presidential elections. The findings have implications for future studies that investigate the viability of gendered and transgendered candidates against the backdrop of political party identity.
  • Master Thesis
    Enemies-To Party Affiliation, News Use, and Partisan Conspiracy Beliefs in Turkey
    (Kadir Has Üniversitesi, 2023) Gölbaşi, Didem; Baş, Özen; Baş, Özen
    Önemli olayların arkasında çeşitli güçlü grupları hedef göstererek birbirinden farklı düşmanlar yaratan komplo inançlarının temelinde farklı ideolojik eğilimler yatmaktadır. Bu eğilimlerden biri de siyasi parti yakınlığıdır ve belirli bir siyasi partiye yakınlık ile ilişkili olan komplo inançları, komplo anlatılarında ayrı bir kategorizasyon açarak partizan komplo teorileri olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışma, Türkiye'nin gittikçe kutuplaşan sosyopolitik atmosferinden yola çıkarak hükümet karşıtı ve hükümet yanlısı olarak belirlenen iki kutuptaki partizan komplo inançlarını incelemektedir. Farklı siyasi parti gruplarına yakın hisseden bireylerin partizan komplo inançlarında nasıl farklılık gösterdiğini, komplocu düşünme eğilimi ve parti yakınlığının ötesinde hangi haber kullanımı değişkenlerinin partizan komplo inançlarını tahmin ettiğini araştırmaktadır. Kolayda örneklem üzerinden niceliksel bir çevrimiçi anket çalışması olarak tasarlanan araştırma, toplanan verilerin istatiksel analizi sonucunda partizan komplo inançlarının Türkiye'de bir fenomen olarak varlığına dair niceliksel kanıtlar sunmuştur. Buna göre, hükümet yanlısı grup istatiksel olarak anlamlı seviyede daha fazla hükümet yanlısı komplo inancı gösterirken, muhalif grup daha fazla hükümet karşıtı komplo inancı göstermektedir. Yakın tarihte iktidar partisinden ayrılarak kurulan yeni muhalefet partilerine yakın hissedenler ise, muhalif grup kadar partizan komplo inançlarına inanmamakta ve bağımsız konumlanan katılımcılarla hemen hemen aynı inanç seviyesinde bulunmaktadır. A Haber TV kanalında haber izlemek, parti yakınlığı ve komplocu eğilimin ötesinde hükümet yanlısı komplo teorilerine inanmayı açıklarken, Fox TV kanalından haber izlemek ve Twitter'dan haberleri takip etmek ise hükümet karşıtı komplo inançları ile anlamlı derecede ilişkili bulunmuştur. Sonuç olarak, bu araştırma, Türkiye'deki komplo teorilerinin akademik araştırmalardaki kapsamını genişleterek komplo inançlarının siyasi parti yakınlığı ve haber kaynağı kullanımıyla nasıl ilişkili olduğuna dair kayda değer çıktılar ortaya koymuştur. Anahtar Sözcükler: Komplo teorileri, Komplo inançları, Medya kullanımı, Haber kaynağı, Partizanlık, Kutuplaşma
  • Article
    Türkiye’de Genç Yetişkinlerin Sosyal Medya Kullanımları ve Paylaşım Türlerinin İncelenmesi
    (2023) İnceoğlu, İrem; İnceoğlu, İrem; Kaya, Yiğit Bahadır; Cöbek, Gözde; Cöbek, Gözde; Baş, Özen; Alkurt, Saygın Vedat; Audry, Aylin Sunam; Baş, Özen; Sunam, Aylin
    Bu çalışma, Türkiye’deki 18-29 yaş aralığındaki gençlerin hangi sosyal medya platformlarını kullandıklarına, ne kadar sıklıkla kullandıklarına ve bu platformlarda ne tarz içerikler paylaştıklarını incelemektedir. Literatüre katkı olarak, gençlerin sosyal medya kullanım pratiklerinin, paylaşım türlerinin ve motivasyonlarının sosyodemografik özelliklerle (cinsel kimlik, yaş, yaşanılan yer, sosyoekonomik statü, eğitim seviyesi ve dinî kimlik) ilişkisini araştırmaktadır. Türkiye’nin 12 ilinde yaşayan gençlerle gerçekleştirilen yüz yüze anket çalışmamızın (N=1537) bulgularına göre, en çok kullanılan sosyal medya platformları sırasıyla Instagram, YouTube ve Twitter’dır. Bulgular, bir zamanlar gençlerin yoğunlukla kullandığı Facebook’un popülerliğini yitirmeye başladığını ortaya koymaktadır. Gençlerin öğrencilik durumları, sosyoekonomik statüleri, yaşadıkları il ve cinsel kimlikleri ile sosyal medya tercihleri arasında anlamlı bir ilişki gözlemlenmektedir. Ayrıca cinsel kimlik, dinî görüş, sosyoekonomik statü, öğrencilik durumu ve yaşanılan il ile sosyal medyaya paylaşılan içerik türleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çalışmamız, ulusal ve uluslararası çalışmaların bulgularını kısmen doğrulamakta ve önemli farklılıklar ortaya koymaktadır. Türkiye’deki genç yetişkinlerin sosyal medya pratiklerine dair güncel bir veri sunmaktadır.
  • Master Thesis
    An Analysis of Social Media Content Shared by Right-Wing Extremist Groups in the United States, the Great Britain and Australia
    (Kadir Has Üniversitesi, 2020) Masalha, Oday; Baş, Özen; Baş, Özen
    Literature on extremism online is mostly focused on the activities of jihadist and extremist groups such as al-Qaeda and ISIS. There is also research related to extreme right activities on social media, however their focus is on the analysis of shared memes and examination of populism on the Internet. With the New Zealand attack, the El Paso incident, and Britain's exit from the European Union, extreme right movements have emerged strongly on the Internet, especially on Facebook and Twitter. This thesis attempts to understand how extreme right groups are using Facebook and Twitter platforms to advance their extremist ideologies. In order to do so, a qualitative content analysis of posts shared by public Facebook groups and Twitter accounts of extreme right groups in Britain, the United States and Australia has been conducted. The social media posts shared by extreme right groups in the US, Australia and the Great Britain on Facebook and Twitter between the dates of March 15, 2019 to February 5, 2020 were coded according to a coding instrument. The coding instrument consisted of categories and subcategories which were derived from existing studies in the field and examined the prevalence of the extremist ideologies present in the social media posts shared by these groups and accounts. Findings suggest that the most prevalent extremist ideologies present in the posts shared by extremist groups on Facebook and Twitter were anti-elitist populist and protection of western values. Also, extremist groups rely heavily on texts and photo combined to publish their ideologies, with the aim of reaching a wide audience through the getting high number of likes and comments.
  • Article
    Twıtter Görsellerinin Vatandaşları Kolektıf Eyleme Teşvik Potansiyeli
    (2023) Baş, Özen; Baş, Özen; Grabe, Maria Elizabeth
    Bu deney, yalnızca görsel içeren Tweet’lerin yalnızca metin içeren Tweet'lerle karşılaştırıldığında, Beyaz Amerikalılar’ı Black Lives Matter protestoları için kolektif eylemi teşvik etmek potansiyelini test etmiştir. Bağımlı değişken olarak kolektif eyleme katılma isteği kullanılarak, 2 (Tweet modu: sadece görsel-sadece metinsel) x 3 (Tweet içerik türü: öfke uyandıran, etkinlik (efficacy) uyandıran, nötr) şeklinde denekler arası deney tasarım uygulanmıştır. Beklentinin aksine bulgularda, vatandaşları siyasete katılmaya motive etmede sadece görsel içeren Tweet'lerin sadece metinsel Tweet'lerden daha etkili olduğuna veya öfke uyandıran içeriğin uyandırmayan içeriklerden daha etkili olduğuna dair hiçbir kanıt bulunamamıştır. Öfke uyandıran, görsel temelli sosyal protesto Tweet'lerinin, Beyaz Amerikalılar arasında öfke uyandırmayan görsel Tweet'lere göre yalnızca marjinal olarak daha fazla harekete geçirici olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte, sonuçlar, kolektif etkinlik (efficacy) uyandıran metinsel Tweet'lerin, etkinlik ortaya çıkaran görsel Tweet'lerden daha fazla kolektif eyleme katılım niyeti uyandırdığını gösterdi. Dahası, öfke uyandıran görsellere maruz kaldıktan sonra erkekler, kadınlardan daha fazla toplumsal protestolara katılma eğilimi göstermiştir. Öte yandan kadınlar, etkinlik ortaya çıkaran görsel içeriklere maruz kaldıktan sonra protesto eyleminde bulunma konusunda erkeklerden daha istek belirtmişlerdir.
  • Master Thesis
    Challenges and Opportunities Granted To Arab Women by Social Media During the Political Upheavals Between 2011 and 2018
    (Kadir Has Üniversitesi, 2020) Medhat Farahat, Asmaa; Baş, Özen; Baş, Özen
    Starting with 2011, the so-called Arab Spring threatened the authoritarian leaders in the Middle East and North Africa (MENA) countries, enabling protesters to mobilize others to their cause and provide an effective tool for self-expression. The use of social media changed the demographic makeup of social movement participants in many countries. Of particular interest is the mobilization of women both online and offline. Literature have previously examined the impact of the use of social media during Arab Spring generally, with a clear gap on the participation of women in social movements and a clear absence of theoretical base for past findings. This study employs a qualitative approach to understand how the Arab Spring shaped the political use of social media by activist women. This study contributes to the literature by investigating the extent of political engagement of Arab women online, most notably during the Arab Spring upheavals in Tunisia, Egypt, Yemen, Libya and Syria. Thirteen Arab activist women were interviewed on their use of social media in efforts to facilitate social change. The interviews aimed to explore the effects of Arab Spring revolution on women's participation in social media and contextualize the opportunities that social media provided to empower Arab women in political participation through the cultural, technical, as well as political affordances. In addition, the threats Arab women faced as a result of engaging in social media before, during, and after the Arab Spring period are investigated. Results indicate that social media encouraged Arab activist women to be involved in the social movements where they demanded their political rights. However, women's active (online and offline) political participation also led to social media bans, violations of their privacy as well as arrests and banishments.
  • Master Thesis
    Imagining Prejudice Prediction Models for Social Media Research by Examining the Case of Venezuelan Gold Farmers Through a Neo-Tribal Perspective on Reddit
    (Kadir Has Üniversitesi, 2021) Doğan, Doruk; Baş, Özen; Özen, Baş
    Reddit is an online social media website with an emphasis on link sharing where users organize themselves according to their interests into online communities. The upvote/downvote mechanism of Reddit allows its users to rank the submissions they see. Subreddits contain the most recent topic the community discusses as well as the shared experiences of the community. One such community is r/2007scape, a gaming subreddit for Old School Runescape (OSRS). Venezuela has been amid a deep economic crisis since 2015. High inflation rate has rendered the domestic currency Bolivar valueless, and Venezuelans have turned to ventures where they can earn foreign currency to survive. This study examines the virtual 'service economy' of OSRS where Venezuelans earn foreign currencies by selling in-game wealth to other players from the perspective of Reddit users. Thematic analysis guides this research to make sense of disorganized sentiments to derive meaning from them. This method of analysis has been chosen not only for its analytical versatility, but also due to the versatility in the Reddit dataset. By analysing the comments in the 15 most popular Reddit posts within a 5-year period since the start of the Venezuelan economic crisis, this research examines the formation and the sustainment of the anti-Venezuelan sentiments within the community. The analysis suggests that the sentiments toward Venezuelan players are formed by identifying gameplay behavior(s) of Venezuelan players and attributing the sources of the concerns the players have about the game to the behaviors of the Venezuelan players, effectively making them scapegoats and easy targets of scrutiny. However, the overall sentiments of the users toward Venezuelans are positive as evidenced by the scores of the comments. Then, whether the findings of this research can be useful in creating a prejudice prediction model for social media research is discussed.
  • Master Thesis
    The Influence of Electronic Word-Of on Purchasing Decisions of Online Consumers: The Case of Airbnb Users in Turkey
    (Kadir Has Üniversitesi, 2020) Al-hadeethi, Oday; Baş, Özen; Baş, Özen
    Airbnb is one of the most prominent online peer-to-peer companies in the short-term rentals business. The company works as a mediator between the host and the guest. The face-to-face interaction found in Airbnb entails more risks than other e-commerce platforms. Therefore, the heaviest burden on the company is to build trust among its users. The main goals of the study reported here are to examine the importance of online reviews found in the Airbnb, and the factors that increase the trust of the consumers in the company as well as those that impact the purchasing decision-making processes. This study gathered all the membership requirements that may motivate consumers to trust and purchase the services from Airbnb, where these requirements were never being tested altogether. The study targeted Airbnb's consumers in Turkey, who never been tested. An online survey was conducted (N=405) on Airbnb users who reside in Turkey. The results produced a significant relationship between the frequency of Airbnb use and the need to read reviews before making a purchasing decision, especially among new subscribers of Airbnb. The governmental ID was found to be the most important membership requirement which positively influenced the trust of users. Results suggested that both the review system of Airbnb and the way the platform is designed increase consumers trust and purchasing decisions. Overall, the study found that online reviews and the information found in it are important no matter where they are located, and they have a greater influence than commercial advertisements on online users' purchasing decisions in Turkey. This study contributes to enriching the academic literature on the role of eWOM as a free marketing tool. The findings also help sharing economy companies to take into consideration the crucial role of a well-designed online review system in increasing sales.
  • Master Thesis
    Fact-Checkers and Journalists' Perspectives on Their Normative Roles in Turkey
    (Kadir Has Üniversitesi, 2021) Feyzioğlu, Ece Nil; Baş, Özen; Baş, Özen
    In democracies, people should have access to factual and healthy information to make wise collective choices for the common good. However, the circulation of misinformation hinders citizens' capacity to access factual information. Various problems of the Internet age, such as online disinformation, echo chambers, or bots, are dismantling the Internet's function as a democratic and inclusive public sphere, highlighting the threatening power of online communication technologies in determining the fate of democracies. The fact-checking ecosystem has started to grow globally as a new global democratic practice since the early 2000s to increase the disinformation resilience of societies and democracies and to combat the circulation of false information. Although the fact-checking ecosystem is growing worldwide, very little research has been done in Turkey investigating the perceived roles, responsibilities, and challenges of journalists and fact-checkers concerning each other. This study investigates how journalists and fact-checkers perceive their roles in their societies and how they make sense of their existence as a profession. In devising strategies to make fact-checking initiatives more credible, popular, and influential among different user groups, the first step would be to analyze media professionals' perceptions towards each other's roles. Moreover, this study is also the first step in learning about possible areas of collaboration between traditional media and relatively new fact-checking initiatives. However, this study finds that journalists are suspicious of and distant to fact-checking platforms in Turkey since journalists were too defensive of their professional roles as arbiters of truth. Thus, there is still much work to be done in Turkey to increase the conversation among fact-checkers and journalists, especially to prevent the perception of the fact-checking organizations as a new form of infotainment style news or a new source of censorship.