Sağlık Bakanlığı Hizmet Kalite Standartlarının Hasta Hakları Yönünden İncelenmesi

dc.contributor.advisor Somer, Pervin en_US
dc.contributor.author Yıldırım, Attila
dc.contributor.author Somer, Pervin
dc.contributor.other Law
dc.date.accessioned 2019-07-12T08:43:16Z en_US
dc.date.available 2019-07-12T08:43:16Z en_US
dc.date.issued 2009 en_US
dc.department Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Hukuk Ana Bilim Dalı en_US
dc.department-temp Kadir Has University : Graduate School of Social Sciences : Private Law en_US
dc.description.abstract Kalite kavramı artan rekabet sartlarında 1980'li yıllardan beri sık sık gündeme gelmektedir. Toplam kalite uygulamaları, daha çok yönetsel birimler tarafından uygulanmak istenmektedir. Ülkemiz bu süreci biraz geriden takip etmekle birlikte özellikle son dönemde Sağlık Bakanlığı tarafından sağlık hizmetlerinin sunumunda kalite kavramı ön plana çıkarılmaktadır. Halen bazı üniversite, özel ve kamu hastaneleri kalite belgesi almıs durumdadır. Sağlık Bakanlığına bağlı kamu hastanelerinde, Bakanlık tarafından kalite derecelendirilmeleri ve denetimleri yapılmakta, çok kısa dönemde bu değerlendirilmelere üniversite ve özel hastanelerin de katılması planlanmaktadır. en_US
dc.description.abstract Within the scope of this thesis the concepts of QUALITY, RIGHT, PATIENT RIGHTS and INFORMED CONSENT have been explained. The Service Quality Standards of the Ministry of Health were analysed according to the fourteen patient rights stated in the 2002 Basic Document for the European Statute.It has been determined that 61.2% of the evaluation criteria in the Service Quality Standards is oriented towards "the Quality Standard Right" and "The Security Right", whereas 8.07% of the evaluation criteria is directed towards "informed consent", which forms the core of the patient rights.It has been concluded that most of the criteria oriented towards "informed consent" are not patient or treatment specific. It has also been deduced that the excessive amount of criteria directed towards "quality standards" and "security standards" serves to get the most benefit from the health services and that it also complies with one of the most traditional principles of the science of medicine, being "first, do not damage!". en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12469/2609
dc.identifier.yoktezid 241581 en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Kadir Has Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Sağlık Bakanlığı Hizmet Kalite Standartlarının Hasta Hakları Yönünden İncelenmesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 5d3c3355-7ad4-4593-9d9a-80418555ef47
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 5d3c3355-7ad4-4593-9d9a-80418555ef47
relation.isOrgUnitOfPublication 438bfca4-1d8e-4297-ae8d-b09ea04c6067
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 438bfca4-1d8e-4297-ae8d-b09ea04c6067

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
0050163AttilaYildirim.pdf
Size:
947.08 KB
Format:
Adobe Portable Document Format

Collections