Lise Öğrencilerine Tasarım Eğitimi Üzerine Farkındalık Kazandırmak İçin Bir Öneri: Tasarım Kampı
Loading...
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
MSGSÜ Mimarlık Fakültes
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, Türkiye’nin pek çok kentindeki
liselerden gelen öğrencilerin tasarım eğitimini ilk kez deneyimledikleri üniversite
birinci sınıf yarıyıl sonunda karşılaştıkları
güçlüklere dikkat çekmektedir. Makale
tasarım alanında eğitim görecek öğrencilerin
yükseköğrenime adaptasyon sürecini incelemektedir.
Kadir Has Üniversitesi Sanat ve Tasarım
Fakültesi 1. Sınıf öğrencilerinin desteği ile
yapılan araştırma kapsamında; Endüstri
Ürünleri Tasarımı, İç Mimarlık ve Çevre
Tasarımı ve Mimarlık bölümlerine kayıtlı 56
öğrenciye uygulanan anketler değerlendirilerek ezbere dayalı, tek çözümlü, öğretmen
merkezli lise eğitiminden, sıra dışı düşünme
gerektiren, sonsuz çözüme dayalı, öğrenci
merkezli tasarım eğitimine geçişte yaşanan
süreç sorgulanmıştır.
Ankete katılan öğrencilerin yaratıcı
düşünme, sorun çözümleme, çözümü sürekli
geliştirme, düşündüğünü çizim yoluyla
aktarma aşamalarında güçlük çektiği göze
çarpmaktadır. Bu becerilerin bir kısmı üniversite eğitimi sırasına aşılanabilse de
tasarım farkındalığının yükseköğrenim öncesinde kazanılması, adaptasyon sürecinde
kritik önem taşımaktadır.
Bu noktada, üniversite öncesi eğitimin yaratıcılığı destekleme odağında yeniden ele
alınması gibi köklü çözümlerin yanında,
tasarım yüksek eğitimi veren kurumların
özellikle lise öğrencilerinin tasarım pratiği
ile ilgili farkındalıklarını arttırmak üzerine
çalışmalar yapması olumlu sonuçlar verebilir. Bu farkındalık arttırma aktiviteleri;
meslek tanıtım günleri, fakülte bilgilendirme
dersleri, akademisyenler ile görüşmeler şeklinde gerçekleşirken, makale deneyimsel
öğrenme kuramı doğrultusunda tasarlanmış
bir atölye çalışması olan Tasarım Kampı’nı
bir öneri olarak sunmaktadır. Lise öğrencilerine yönelik planlanmış olan kamp, öğrencilerin mesleki eğilim ve yönelimlerini belirlemelerine ışık tutmak, kariyerlerinde daha
isabetli kararlar alarak kendilerine uygun
meslekleri seçmelerine yardımcı olmak amacıyla planlamıştır. Makalede, tasarım kampının öğrencilerin tasarım ve tasarım eğitimi
kavramlarını deneyimlemeleri açısından
önemi tartışılmaktadır.
This study focuses on adaptation process and difficulties that freshmen design students have during their first year at design education. Based on a survey responses of 56 first year design students from Interior Architecture and Environmental Design, Industrial Design and Architecture departments of Kadir Has University Faculty of Art and Design; the article claims that students have difficulties in the process of transition from high school education, which is based on memorization, teacher centred activities, single solution oriented questions and targeted at the university exam; towards a design education requires creativity, multiple solutions, student led projects. The survey indicates that participated students have difficulties on creative thinking, problem solving, iterating new solutions and expressing their ideas through drawings. At this point, the article proposes an experience based learning module instead of conventional presentations of design professions. Such an education module targeting high school students would ease their adaptation to a design curriculum.The study, examines the process of the Design Camp, using experiential learning theory and proposes Design Camp activity as an encouraging experience for high school students in order to understand the notion of design and design education.
This study focuses on adaptation process and difficulties that freshmen design students have during their first year at design education. Based on a survey responses of 56 first year design students from Interior Architecture and Environmental Design, Industrial Design and Architecture departments of Kadir Has University Faculty of Art and Design; the article claims that students have difficulties in the process of transition from high school education, which is based on memorization, teacher centred activities, single solution oriented questions and targeted at the university exam; towards a design education requires creativity, multiple solutions, student led projects. The survey indicates that participated students have difficulties on creative thinking, problem solving, iterating new solutions and expressing their ideas through drawings. At this point, the article proposes an experience based learning module instead of conventional presentations of design professions. Such an education module targeting high school students would ease their adaptation to a design curriculum.The study, examines the process of the Design Camp, using experiential learning theory and proposes Design Camp activity as an encouraging experience for high school students in order to understand the notion of design and design education.
Description
Keywords
Tasarım eğitimi, Atölye çalışması, Deneyimsel öğrenme, Design Education, Design Camp, Workshop, Experiential Learning Theory
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
0
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Volume
12
Issue
22
Start Page
57
End Page
70