Uzun metraj film senaryosu :Yok daha neler
Loading...
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kadir Has Üniversitesi
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada komedinin kısaca tanımı yapılmış, Türkiye sinemasında tarihsel gelişimi incelendikten sonra Türkiye sinemasında komedi filmlerinin yeri ve en çok izlenen film serisi olan Recep İvedik film serisi incelenmiş ve yeni bir uzun metraj film senaryosu olan Yok Daha Neler bu incelemeyle karşılaştırılarak okuyucuya sunulmuştur. Karşılaştırmadan önce Türkiye sinemasındaki komedi filmleri senaryo yapıları, ideolojik söylemleri, karakterlerinin özellikleri ve komedi anlayışları bakımından tartışılmıştır. Tüm filmlerin ideolojik bir söylem içerdiği ortaya konulmuştur ve izleyici sayısı göz önüne alınarak komedi filmlerde bu söylemin önemi vurgulanmıştır. Recep İvedik film serisinin cinsiyetçi, homofobik bir söylem taşıdığı ve kabalığı, magandalığı normalleştirerek yücelttiği belirtilmiştir. Buna karşılık bu yapının aksi filmler de olduğu belirtilmiş ve okuyucunun dikkatine sunulmuştur. Bu tartışmalar ışığında yazılan senaryo, Recep İvedik film serisi ile karşılaştırılarak eleştirel bir noktadan ele alınmış ve alternatif bir komedi anlayışı içerdiği aktarılmıştır. Son olarak senarist görüşü ile senaryo ile anlatılmaya çalışılan mesajlar ve hedeflenenler açıklanmış ve Yok Daha Neler komedi filmi senaryosu okuyucuya sunulmuştur.
In the scope of this study, after the definition and the historical background of the comedy is briefly introduced, the position of comedy movies and the most viewed film series Recep Ivedik are analysed and a new script of a feature film named Yok Daha Neler is presented with a paralleling. Before this comparison, the structures of scripts, the ideological discourse, the properties of characters and the sense of comedy in Turkish cinema are discussed. It is suggested that all of the films has an ideological standpoint and based on the audience numbers the importance of this discourse is highlighted. It is emphasized that Recep Ivedik series has a discourse that is sexist, homophobic and elevating of rudeness and bullying by normalization. In addition, it is highlighted that there are other films which are positioned at opposite of this view. At the end, the messages and the targets of the new script is explained by writer's opinion and Yok Daha Neler film script is offered to the readers.
In the scope of this study, after the definition and the historical background of the comedy is briefly introduced, the position of comedy movies and the most viewed film series Recep Ivedik are analysed and a new script of a feature film named Yok Daha Neler is presented with a paralleling. Before this comparison, the structures of scripts, the ideological discourse, the properties of characters and the sense of comedy in Turkish cinema are discussed. It is suggested that all of the films has an ideological standpoint and based on the audience numbers the importance of this discourse is highlighted. It is emphasized that Recep Ivedik series has a discourse that is sexist, homophobic and elevating of rudeness and bullying by normalization. In addition, it is highlighted that there are other films which are positioned at opposite of this view. At the end, the messages and the targets of the new script is explained by writer's opinion and Yok Daha Neler film script is offered to the readers.
Description
Keywords
Senaryo, Komedi, Sinemada ideoloji, Recep İvedik, Komedi tarihi, Script, Comedy, Ideology in cinema, History of comedy